Genel Bilgi
Kod | IHS240 |
Ad | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Ahmet DÜZENLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. Ahmet DÜZENLİ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Eğitim ve öğretimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramları tanıyarak, ölçmede geçerli, güvenilir ve kullanışlı ölçme tekniklerini nasıl kullanacağını öğrenir, ölçme sonuçları ile ilgili istatistiksel yöntemleri kullanmayı bilir.
Dersin İçeriği
Eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramlar, ölçmede geçerlik ve güvenirlik, ölçme teknikleri, ölçme ve değerlendirme ile ilgili istatistiksel işlemler, Duyuşsal Alan Davranışlarının ölçülmesi, psiko-motor davranışların ölçülmesi ve performans değerlendirme, soru hazırlama teknikleri.
Dersin Ön Koşulu
Eğitim Bilimlerine Giriş dersinde işlenen temel kavramlardan ve eğitim felsefelerinden haberdar olmak, Program Geliştirme kapsamında işlenen programın temel unsurları ile hedeflerin/amaçların dikey ve yatay boyutta nasıl sınıflandırıldığını bilmek.
Kaynaklar
1. Neşe Güler, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Pegem Akademi Yayınları, Ankara 2019 (13. Baskı). 2. Durmuş Ali Özçelik, Ölçme ve Değerlendirme, Pegem Akademi Yayınları, Ankara 2011 (4. Baskı). 3. Emin Karip v.dğr. Ölçme ve Değerlendirme, Pegem Akademi Yayınları, Ankara 2009 (3. Baskı).
Notlar
1. Derste işlenen konularla ilgili videolar. 2. Konularla ilgili ders notları ve slaytlar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verebilir. |
ÖÇ02 | Ölçme ve Değerlendirme kavramlarını açıklayarak bunlarla ilgili örnekler verebilir. |
ÖÇ03 | Ölçek türlerini ve özelliklerini açıklar ve bununla ilgili örnek verebilir. |
ÖÇ04 | Değerlendirme türlerini açıklar ve örnek verebilir. |
ÖÇ05 | Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışabilir. |
ÖÇ06 | Ölçmede hata türlerini yorumlayabilir. |
ÖÇ07 | Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışabilir. |
ÖÇ08 | Güvenirlik ile Geçerlik arasındaki ilişkiyi kavrar. |
ÖÇ09 | Eğitimde kullanılan ölçme araç ve yöntemlerini bilir. |
ÖÇ10 | Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışabilir. |
ÖÇ11 | Portfolyo ile Değerlendirmenin öğrenci ve öğretmen açısından yararlarını karşılaştırır. |
ÖÇ12 | Test geliştirme sürecinin basamaklarını sıralar. |
ÖÇ13 | Test planını hazırlayabilir. |
ÖÇ14 | Duyuşsal ve Psikomotor alanda kullanılan ölçme araçlarının hangileri olduğunu özellikleriyle bilir. |
ÖÇ15 | Alanı ile ilgili ölçme aracı geliştirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler. | Ders kitabındaki ilgili konular. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme. | Ders kitabındaki ilgili konular. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bir ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık. | Ders kitabındaki ilgili konular. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır | Ders kitabındaki ilgili konular. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Madde analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması | Ders kitabındaki ilgili konular. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Değerlendirme yaklaşımları | Ders kitabındaki ilgili konular. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Merkezi eğilim ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama). | Ders kitabındaki ilgili konular. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | sınav | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
9 | Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım) | Ders kitabındaki ilgili konular. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması. | Ders kitabındaki ilgili konular. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Duyuşsal Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri. | Ders kitabındaki ilgili konular. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Psikomotor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerlendirme | Ders kitabındaki ilgili konular. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri | Ders kitabındaki ilgili konular. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ölçme sonuçlarının çeşitli grafiklerle gösterilmesi | Ders kitabındaki ilgili konular. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Türkiyede ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel sorunlar | Ders kitabındaki ilgili konular. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |