Genel Bilgi
Kod | IHS228 |
Ad | Ebru Sanatı 2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı; öğrencilerin Cumhuriyet dönemi ebru ustalarını ve eserlerini tanımasını ve geleneksel ebru sanatında stilize edilen ebru çeşitlerini yapabilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Cumhuriyet dönemi ebru ustaları, Timuçin Tanarslan, Fuat Başar, Hikmet Barutçugil ve geleneksel ebru uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Başar, Fuat & Tiryaki Yavuz (2000), Türk Ebrû Sanatı, İstanbul: Gözen Yayınları. 2. Dere, Ömer Faruk (2007) , Ebrû Sanatı: Tarihçe, Malzeme, Uygulama, İstanbul: İsmek Yayınları. 3. Derman, M. Uğur (1977), Türk Sanatında Ebrû, İstanbul: Ak Yayınları.
Notlar
M. Uğur Derman, Türk Sanatında Ebru, Ak Yayınları, Ankara 1977; Hikmet Barutcugil, Suyun Rüyası Ebru, İstanbul 2001; Mahmud Bedreddin Yazır, Medeniyet Aleminde Yazı ve İslam Medeniyetinde Kalem Güzeli, I-III, Ankara 1989; Nan B. Freeman, Walter B. Denny, Ebrû Art: Marble on Paper, the Work of Feridun Özgören, Ys. 2001.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ebru sanatı ile ilgili tanımları ve ebru sanatının tarihçesini kavrayabilir. |
ÖÇ02 | Ebru sanatında kullanılan malzemeleri tanıyabilir ve bu malzemeleri kullanarak nasıl çalışma yapıldığını öğrenebilir. |
ÖÇ03 | Ebru yapımında kullanılacak malzemeleri kendisi hazırlar. |
ÖÇ04 | Geleneksel ebru çeşitlerini yapabilir |
ÖÇ05 | Cumhuriyet dönemi ebru ustaları ve eserleri hakkında bilgileri aktarabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Cumhuriyet dönemi ebrucularına giriş; şal ebrusu yapımı | Cumhuriyet dönemi ebrucuları hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
2 | Timuçin Tanarslan’ın tanıtımı; bülbülyuvası ebrusu yapımı | Timuçin Tanarslan ve bülbülyuvası ebru hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | Fuat Başar’ın tanıtımı; taraklı ebru yapımı | Fuat Başar ve taraklı ebru hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | Hikmet Barutçugil’in tanıtımı; hatip ebru çeşitlerinin yapımı | Hikmet Barutçugil ve hatip ebrunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | Alparslan Babaoğlu’nun tanıtımı; dalgalı ebru yapımı | Alparslan Babaoğlu'nun ve dalgalı ebrunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
6 | Hafifve akkase ebru çeşitlerinin yapımı | Hafif ebru ve akkase ebru hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Çiçekli ebru yapımına geçiş: lale ebrusu yapımı | Çiçekli ebru yapımı hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Önceki konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Gelincik ebrusu yapımı | Gelincik ebru yapımı hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Papatya ebrusu yapımı | Papatya ebrusu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
11 | Sümbül ebrusu yapımı | Sümbül ebru hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
12 | Menekşe ebrusu yapımı | Menekşe ebrusu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | Karanfil ebrusu yapımı | Karanfil ebrusu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | Gül ebrusu yapımı | Gül ebrusu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
15 | Buket çiçek ebru yapımı | Buket çiçek ebru örneklerini araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların genel tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 82 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,28 | ||
AKTS | 3 AKTS |