Genel Bilgi
Kod | ILH303 |
Ad | Sistematik Kelam I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ŞIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. İSMAİL ŞIK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. İSMAİL ŞIK (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Tevhidin anlamını kavramak, Allahın varlığı ve birliğini akli delillerle isbat etmek, Allahın zati ve subuti sıfatlarını kuran ve hadisler çerçevesinde bilmek, Tanrı ve yaratılmışlar arasındaki ilişkiyi anlamak, ilk dönemlerde kader inancının nasıl anlaşıldığı, kader probleminin oluşumu, islamda iyilik ve kötülük anlayışı ve dualist anlayışlar hakkında bilgi sahibi olmak
Dersin İçeriği
Kelam ilminin konuları, Tevhid inancı, Allahın bilinmesi, varlığının delilleri, konuyla ilgili delillerin değerlendirilmesi, Allahın zati, subuti ve haberi sıfatları, Allahın ahirette görülüp görülemiyeceği, kaza-kader konusu ve insanın irade hürriyeti, Allah ve alem, Allah ve İnsan ilişkisi
Dersin Ön Koşulu
Bir problemin çözümüne yönelik araştırma ve yorumlama kabiliyetinin geliştirilmesi Alan bilgisi edinimi Alanında bilimsel yeterlilik Analitik düşünme yeteneği kazanmak ve gerekli alt yapının sağlanması
Kaynaklar
Sistematik Kelam IV, Sistematik Kelam III
Notlar
DİA Ansiklopedi Maddeleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam Dininin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
ÖÇ02 | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
ÖÇ03 | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dini, siyasi ve iktisadi yapısını tanımlar. |
ÖÇ05 | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
ÖÇ06 | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
ÖÇ07 | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dini problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
ÖÇ08 | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
ÖÇ09 | Bilimsel ve felsefi alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
ÖÇ10 | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
ÖÇ11 | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
ÖÇ12 | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelat açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
ÖÇ13 | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
ÖÇ14 | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
ÖÇ15 | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanrı inancının oluşumu | Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Tanrının varlığının delilleri Ontolojik ve kozmolojik deliller | Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Teleolojik deliller Batı felsefesinde Tanrının varlığının delilleri | Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
4 | Allahın Sıfatları (Zati Sıfatlar) Kıdem, Beka, Vahdaniyet... | Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Allahın Sıfatları(Subuti Sıfatlar) Hayat, İlim, Sem, Basar, İrade, Kudret, Kelam sıfatları | Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Yaratma sıfatı Allahın görülmesi | Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Haberi Sıfatlar | Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kaza ve Kader | Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | İnsan İradesi ve Hürriyeti | Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Hayır-şer, hidayet-dalalet Hikmet-illet kavramları | Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Salah-Aslah meselesi (insan için en hayırlı olanın yaratılması) | Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Hüsün-kubuh sorunu ( iyi ve kötünün akliliği) | Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Allahın Fiillerinde Hikmet-illet meselesi ve İnsanın güç yetirilemeyecek şeylerle sorumlu tutulması | Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Ecel ve Rızık | Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |