Genel Bilgi
Kod | ILH305 |
Ad | İslam Hukuku I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NASİ ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NASİ ASLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. NASİ ASLAN (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
İslam hukukunun temel konu başlıklarından aile ve Yargılama Hukuku başlıklarına ait temel kavram ve terimleri öğretmek, konuları çerçeve boyutunda ele alarak üst bakış sağlamak.
Dersin İçeriği
Bu ders, İslam şahıs hukuku, aile hukuku, ceza ve yargılama hukukundan söz eder.
Dersin Ön Koşulu
İlgili kitapların okunması
Kaynaklar
Nasi Aslan, İslam Hukukunda yargılama Etiği ve İlkeler, Ahmet Yaman, İslam Aile Hukuku.
Notlar
Nuri Kahveci, İslam Aile Hukuku; Halil İbrahim Acar İslam Aile Hukuku; Abdulaziz Bayındır, İslam Muhakeme Hukuku; Fahrettin Atar, İslam Adliye Teşkilatı.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hukuki bir kavram olarak Şahsiyeti tanımlar |
ÖÇ02 | Hükmi şahıs kavramını tanımlar ve hukuki temsilin mahiyetini açıklar |
ÖÇ03 | Evlilikte kimlerin vekil olacağını söyler |
ÖÇ04 | Fıkha göre bir evlilik akdinin hangi şartlarda gerçekleştiğini söyler |
ÖÇ05 | Fıkha göre eşlerin hangi koşullarda ayrıldıklarını açıklar |
ÖÇ06 | Hak ve adalet kavramının İslam Hukukundaki yeri ve önemi hakkında bilgi verir |
ÖÇ07 | Yargı kurumu ve donanımlı bir yargıcın adaletin tahakkukundaki yeri anlaşılır. |
ÖÇ08 | Adil bir yargılamada uyulması gereken ilkelerin neler olduğu öğrenilir. |
ÖÇ09 | İnsan hakları bağlamında sanık ve mahkum haklarının neler olduğunu öğrenir. |
ÖÇ10 | Yargılama ve savunmada gözetilmesi gereken ahlaki ilkelerin neler olduğu bilinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Şahsiyetin Başlangıcı ve Sona Ermesi | Önerilen Kaynaktan İlgili Kısmı Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
2 | Ehliyet ve Ehliyet Arızaları | Önerilen Kaynaktan İlgili Kısmı Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Velayet ve Hükmi Şahıslar | Önerilen Kaynaktan İlgili Kısmı Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Evlilik Öncesi, Evlilikte, Kefaet | Önerilen Kaynaktan İlgili Kısmı Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Evlenme Akdi, Şartları ve Çeşitleri | Önerilen Kaynaktan İlgili Kısmı Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Talak, Çeşitleri | Önerilen Kaynaktan İlgili Kısmı Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Talakın sonuçları | Önerilen Kaynaktan İlgili Kısmı Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | VİZE HAFTASI | Konu Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Suç ve Ceza İlkeleri | Önerilen Kaynaktan İlgili Kısmı Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Cezalarda Dinin Gözettiği Temel Gayeler | Önerilen Kaynaktan İlgili Kısmı Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Had Cezaları ve Özellikleri (Zina, hırsızlık ...) | Önerilen Kaynaktan İlgili Kısmı Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Kısas ve Tazir Cezaları ve Özellikleri | Önerilen Kaynaktan İlgili Kısmı Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | İslam Hukukunda Yargılamanın Temel İlkeleri | Önerilen Kaynaktan İlgili Kısmı Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Kadı ve Kadılık Göreviyle İlgili Şartlar | Önerilen Kaynaktan İlgili Kısmı Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Şahitlik Kurumu ve Şahitlerle İlgili Şartlar | Önerilen Kaynaktan İlgili Kısmı Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | FİNAL HAFTASI | Konu Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Bütünleme Sınav | Konu Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |