ILH313 Türk İslam Sanatları Tarihi

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILH313
Ad Türk İslam Sanatları Tarihi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Genel amaç, Türklerin İslamiyeti kabullerinden sonra ortaya koydukları eserleri; yaşam çevresinin, toplumsal-ekonomik koşulların sanat ürünlerine etkisinin, eserlerin kültürün maddi kalıntıları olduğunun kavranıp, kronolojik olarak üslupların anlaşılmasıdır. Öğrencide estetik duygunun gelişmesi; sorgulama ve karşılaştırma yapabilmesi beklenir.

Dersin İçeriği

Türklerin İslamiyet'i kabul etmelerinden sonraki dönemde üretmiş oldukları mimarlığın ve sanatın tarihi

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

(Kolektif) Türk İslam Sanatları Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları; Yılmaz Can - Recep Gün, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Kayıhan Yayınları; Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi; Metin Sözen vd., Türk mimarisinin gelişimi ve Mimar Sinan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları; S. Kemal Yetkin, İslam Sanatı Tarihi, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları; Ders Sunuları.

Notlar

Celal Esad Arseven, Türk Sanatı Tarihi, Milli Eğitim Yayınları; Hicabi Gülgen, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları Tarihi, Emin Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kültür varlığı eserlerin kültürün maddi simgeleri olduğunu bilmek ve gerekçeleriyle ifade etmek
ÖÇ02 Türk sanatı tarihi kapsamına giren eserlerin dönemlerini ayırt etmek ve uygun terminolojiyi kullanarak açıklamak
ÖÇ03 Farklı yapı tiplerini tanımak ve sınıflandırmak,
ÖÇ04 Mimari ve bezemede dönemsel özellikleri tanımak
ÖÇ05 Türk tezyini sanatlarını teknikleri ve isimleriyle tanımak
ÖÇ06 Mimari eserde dönem eki vb. farklı özellikleri saptamak ve sorgulamak
ÖÇ07 İlk kez gördüğü eserin, mimari ve bezemesindeki teknik-sanatsal özelliklerine bakarak dönemini belirlemek
ÖÇ08 Mimari-sanatsal ürünü ortaya koyan ortamla bağlantısını hatırlamak, eserleri oluşturan maddi ve düşünsel arkaplanın önemini bilmek.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 1
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sanatın temel kavramları Sanat ile ilgili temel kavramları öğrenme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
2 Temel sanatsal- teknik terimler ve kavramlar (terminolojiye giriş) Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğünü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
3 Temel mimari terimler, uygulama teknikleri, kavramlar (terminolojiye giriş) Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği isimli kitabın sonunda yer alan terimler kısmını inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
4 Yapı türleri, işlevleri ve bölümleri Ansiklopedik mimarlık sözlüğünü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
5 Yapı türleri, işlevleri, bölümleri ve külliye kavramı Türk ve İslam Sanatı Üzerine Denemeler isimli kitabı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
6 Orta Asya'da Türk mimarlığı ve sanatı Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği isimli kitabın 58-70. sayfa aralığını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
7 Anadolu Selçukluları mimarlığı ve sanatı Türk Sanatı isimli kitaptan ilgili bölümü okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
8 Ara Sınav Değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
9 Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Erken Dönem) Türk İslam Sanatları Tarihi isimli kitaptan 62-85. sayfa aralığını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
10 Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Klasik dönem) Türk Sanatı isimli kitaptan Osmanlı mimarlığı bölümünü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
11 Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Klasik dönem- Mimar Sinan, mimarlığı ve bezemesi) Türk Sanatı Tarihi isimli kitaptan ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
12 Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Geç dönem) Türk İslam Sanatları Tarihi El Kitabı'ndan ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
13 Teknik gezi (kent içi) Gezilecek yerler hakkında ön araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme
14 Bezeme- tezyini sanatlar (çini, kalemişi, malakari, kündekari, ahşap-taş metal) Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği isimli kitabın 260-314. sayfa aralığını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
15 Kitap sanatları (cilt, minyatür, ebru, tezhip) Türk İslam Sanatları Tarihi isimli kitabın 85-107. sayfa aralığını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.10.2024 02:53