Genel Bilgi
Kod | ILH315 |
Ad | Tefsir III |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Klasik dönem Kur'an yorumlarını bağlamı içinde değerlendirme (cihad ve kadının statüsü örneği)
Dersin İçeriği
Tefsirle ilgili temel kavramları açıklama, klasik metinler okuma
Dersin Ön Koşulu
İlahiyat lisans öğrencisi olmak
Kaynaklar
İbnu'l-Cevzî'nin Zâdu'l-Mesîr, İbn Kesîr Tefsîru'l-Kur'âni'l--Azîm ve Kuşeyrî Letâifu'l-İşârât eserleri
Notlar
Diğer klasik ve modern dönem tefsirleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | tefsir dersinin temel kavramlarını anlar ve açıklar. |
ÖÇ02 | Klasik tefsir metinlerini okuyabilir. |
ÖÇ03 | Çağdaş Dönem Kur'an Yorumlarına Dair Perspektife Sahip Olur. |
ÖÇ04 | Kur'an'ın Muhtevasına dair genel bilgi edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tefsir, Te'vil Tanım | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Usül Sorunu | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Cihatla İlgili Ayetlerin Yorumu | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Kadınla İlgili Ayetlerin Yorumu | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Nesh Meselesi | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Siyer-Nüzul İlişkisi | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kıssa-Mucize | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yazılı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Mukatil b. Süleyman'ın Tefsirü'l-Kebir'inden Metin Okumaları | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
10 | Taberi'nin Camiu'l-Beyan Adlı Tefsirinden Metin Okumaları | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
11 | Kurtubi'nin el-Cami li Ahkami'l-Kur'an'ın'dan Metin Okumaları | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Fahreddin er-Razi'nin et-Tefsirü'l-Kebir Adlı Eserinden Metin Okumaları | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Tahir b. Aşur'un et-Tahrir ve't-Tenvir Adlı Tefsirinden Metin Okumaları | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Muhammed Abduh ve Reşid Rıza'nın el-Menar Adlı Tefsirinden Metin Okumaları | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Türkçe Meallere Genel Bir Bakış | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |