Genel Bilgi
Kod | IHS335 |
Ad | Tefsir Metinleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Ömer KORKMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Klasik tefsir çalışmalarının niteliğini tanımak, meşhur müfessirlerin metotlarına vakıf olmak, tefsir metinlerini tahlil edip yorumlamak, Kur'an'ın yanlış anlaşılmasına sebep olan nedenlerin ortadan nasıl kaldırılacağını kavramak
Dersin İçeriği
Klasik tefsir çalışmaları, tefsir metotları, meşhur müfessirler ve temel anlayışları, tefsir metinlerini tahlil edip yorumlamak, Kur'an'ın farklı yorumlanmasında rivayetlerin rolü
Dersin Ön Koşulu
Tefsir metinlerine ilgi duymak ve gerekli alt yapıya sahip olmak
Kaynaklar
Taberî'nin Câmiu'l-Beyân, İbnu'l-Cevzî'nin zâdu'l-Mesîr, İbn Âşûr'un et-Tahrîr ve't-Tenvîr ve İ. Hakkı Bursevî'nin Rûhu'l-Beyân eserleri
Notlar
Diğer klasik ve modern dönem tefsirleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tefsir ilminin ortaya çıkışını kavrar ve ilk tefsir metinlerini tanır |
ÖÇ02 | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır |
ÖÇ03 | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
ÖÇ04 | Tefsir alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
ÖÇ05 | Temel dini problemlerin ortaya çıkışını kavrar |
ÖÇ06 | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
ÖÇ07 | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
ÖÇ08 | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
ÖÇ09 | Tefsir alanında üretilen bilimsel bilgilerin kaynaklarını öğrenir |
ÖÇ10 | Tefsir alanında üretilen bilimsel bilgilere eleştirel bakmayı öğrenir |
ÖÇ11 | Temel İslami ilimlerin Kur'an'la ilişkilerine dair bakış açısına sahip olur |
ÖÇ12 | Tefsir alanıyla ilgili ana kaynakları kullanabilecek düzeyde Arapça bilir |
ÖÇ13 | Tefsirle ilgili araştırmalar yapmaya yönelik fikri altyapıya sahip olur |
ÖÇ14 | Rivayet ağırlıklı tefsirlerin metot ve muhtevalarına yönelik bilgi sahibi olur |
ÖÇ15 | Divayet ağırlıklı tefsirlerin metot ve muhtevalarına yönelik bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tefsir, te'vil kavramaları ve ilk tefsir örnekleri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
2 | Kur'an'ın Kur'an'la ve Sünnetle tefsiri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Erken dönem Kur'an ve tefsir çalışmaları | Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Erken dönemde meşhur müfessirler ve belli başlı tefsirler | Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Mukatil b. Süleyman ve Tefsir-i Kebir | Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Taberi ve Camiu'l-Beyan | Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
7 | İbn Kesir ve Tefsiru'l-Kur'ani'l-Azim | Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Zemahşeri ve el-Keşşaf | Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Fahreddin er-Razi ve Mefatihu'l-Ğayb | Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kuşeyri ve Letaifu'l-İşarat | Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Cessas ve Ahkamu'l-Kur'an | Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
13 | Ferra ve Meani'l-Qur'an | Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
14 | Semerkandi ve Tefsiru's-Semarkandi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
15 | Suyuti ve ed-Durru'l-Mensur | Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |