IHS313 Fıkıh Okulları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IHS313
Ad Fıkıh Okulları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MUSTAFA HAYTA
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. MUSTAFA HAYTA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Fıkıh ekollerinin ortaya çıkışı ile ilgili etkenleri ortay koyup açıklayabilecek bilgi birikimine ve nosyona sahip kılma

Dersin İçeriği

İslam Fıkhının tarihi gelişimi, ekolleri, kaynakları, literatürü ve genel yapısı

Dersin Ön Koşulu

ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

1.Ebu Zehra, Fıkıh Mezhepleri Tarihi 3.Osaman Şekerci, Fıkıh Mezheplerine Giriş 2.DİA (Mezheplerle İlgili Maddeler) 2.Osamn Keskioğlu Fıkıh Tarihi ve İslam Hukuku 4.Komisyon, Fıkıh, (Ankuzem)

Notlar

Yusuf Kılıç, İslam Fıkıfh Mezeheplerinin Doğuşunu Hazırlayan Sebepler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mezheplerin islamın pratik alandaki hükümlerinin yorum farklılıklarından kaynaklandığını açıklayabilir.
ÖÇ02 Fıkıkıh ekolü olan mezheplerin esasta birbirinden çok farklı olmadığını farklılıkların detayda olduğunu izah edebilir.
ÖÇ03 Mezheplerin gerçekte islamın yorumuna dair bir zenginlik olduğunu sunabilir.
ÖÇ04 Yorum farklılıklarının uygulamada genişlik ve kolaylık sağladığını anlar.
ÖÇ05 Günün şartlarına göre gelişen yeni süreçlerin oluşumunda bu tecrübenin dikkate alınarak çağdaş sorunlara ışık tutabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 1
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 1
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Fıkıh ve mezhep: Kavramsal çerçevesi ile ilgili okumalar HAYREDDİN KARAMAN, "FIKIH", TDV Islamic Encyclopedia, https://islamansiklopedisi.org.tr/fikih#1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Fıkıh mezheplerinin ortaya çıkışında etkin olan amiller FERHAT KOCA, "MEZHEP", TDV Islamic Encyclopedia, https://islamansiklopedisi.org.tr/mezhep#4-fikih Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
3 Ehl-i hadis ve ehl-i rey´in teşekkülü süreci M. ESAT KILIÇER, "EHL-i RE'Y", TDV Islamic Encyclopedia, https://islamansiklopedisi.org.tr/ehl-i-rey SALIM ÖĞÜT, "EHL-i HADÎS", TDV Islamic Encyclopedia, https://islamansiklopedisi.org.tr/ehl-i-hadis#2-fikih Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Dört mezhep imamı, ilim aldığı silsile ve öğrencileri FERHAT KOCA, "MEZHEP", TDV Islamic Encyclopedia, https://islamansiklopedisi.org.tr/mezhep#4-fikih Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Müntesibi bulunmayan diğer mutlak müçtehitler SALIM ÖĞÜT, "EVZÂÎ", TDV Islamic Encyclopedia, https://islamansiklopedisi.org.tr/evzai MUSTAFA FAYDA, "TABERÎ, Muhammad b. Jarîr", TDV Islamic Encyclopedia, https://islamansiklopedisi.org.tr/taberi-muhammed-b-cerir#1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Hanefîlik: Karakteristik özellikleri ve literatürü ALİ BARDAKOĞLU, "HANEFÎ MEZHEBİ", TDV Islamic Encyclopedia, https://islamansiklopedisi.org.tr/hanefi-mezhebi#1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Mâlikîlik: Karakteristik özellikleri ve literatürü EYYÜP SAİD KAYA, "MÂLİKÎ MEZHEBİ", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/maliki-mezhebi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
9 Şâfiîlik: Karakteristik özellikleri ve literatürü BİLAL AYBAKAN, "ŞÂFİÎ MEZHEBİ", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/safii-mezhebi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Hanbelîlik: Karakteristik özellikleri ve literatürü FERHAT KOCA, "HANBELÎ MEZHEBİ", TDV Islamic Encyclopedia, https://islamansiklopedisi.org.tr/hanbeli-mezhebi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Ca'ferîlik: Karakteristik özellikleri ve literatürü HAYREDDİN KARAMAN, "CA'FERIYYE", TDV Islamic Encyclopedia, https://islamansiklopedisi.org.tr/caferiyye--sia Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Zeydîlik: Karakteristik özellikleri ve literatürü FATİH YÜCEL, "ZEYDİYYE", TDV Islamic Encyclopedia, https://islamansiklopedisi.org.tr/zeydiyye#2-fikih Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Zâhirîlik: Karakteristik özellikleri ve literatürü H. YUNUS APAYDIN, "ZAHIRIYYE", TDV Islamic Encyclopedia, https://islamansiklopedisi.org.tr/zahiriyye Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Bâtınîlik: Karakteristik özellikleri ve literatürü AVNİ İLHAN, "BÂTINİYYE", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/batiniyye Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
15 Mezheplerin geleceği, ekol sistematiği ve serbest içtihat uygulamaları H. YUNUS APAYDIN, "İjtihad", TDV Islamic Encyclopedia, https://islamansiklopedisi.org.tr/ictihad Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 10:06