Genel Bilgi
Kod | ILH306 |
Ad | İslam Hukuku II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA HAYTA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. Doç. Dr. MUSTAFA HAYTA (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Doç. Dr. MUSTAFA HAYTA (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
İslam'ın suç ve cezaya dair hükümleri hakkında bilgi sahibi kılmak ve böylece mer'î hukukla mukayese imkanı sağlamak
Dersin İçeriği
İslam'ın ceza hukukuna ilişkin hükümlerinden söz eder.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmuyor
Kaynaklar
Mustafa Avcı, Türk Hukuk Tarihi (Ceza Hukuku Bölümü), Atlas Yay.
Notlar
Abdullah Çolak, İslam Ceza Hukuku, Hikmetevi Yay. Sabri Erturhan, İslam Ceza Hukuku, Hikmetevi Yay.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam ceza hukukuyla ilgili terminoloji ve literatürü kullanır ve analiz eder. |
ÖÇ02 | Cezalandırmada asıl amacın acı vermek değil, yeni suçların önünü almak olduğunu kavrar. |
ÖÇ03 | İslam ceza hukukuyla ilgili genel ilkeleri, hukukun evrensel değerleriyle birlikte yorumlar. |
ÖÇ04 | İslam'da bizzat şâri tarafından konulan değişmeyen cezaların varlığını bilir. |
ÖÇ05 | Ceza hukuku alanında değişmeyen cezaların sınırlı olduğunu, suç ve cezaya dair kanun yapma yetkisinin büyük oranda çağın insanına bırakıldığını fark eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 1 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fıkıh tarihinde yapılan ceza kanunu çalışmaları | M. Akif Aydın, "İslam Hukuku'nun Osmanlı Devleti'nde Kanun Hukukuna Doğru Geçirdiği Evrim" Türk Hukuk Tarihi Araştırmaları, Sayı ı. 2006 (Bahar), 11-21 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Suç kavramı ve suçların tasnifi | Mehmet Boynukalin, "SUÇ", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Suçun unsurları | Hasan Ali̇ Eş-Şazelî, "Ci̇nayet", Tdv İslâm Ansiklopedisi, Https://Islamansiklopedisi.Org.Tr | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kusurluluğu kaldıran veya daraltan nedenler | Ali̇ Bardakoğlu, "İkrah", Tdv İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ceza sorumluluğunun sınırlanması | İBRAHİM KÂFİ DÖNMEZ, "CÜNÛN", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Suçun özel görünüş şekilleri | AHMET AKGÜNDÜZ, "İŞTİRAK", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Nitelikli unsurlar | YAĞIZ YAVUZ, "Suçun nitelikli unsurları" İstanbul Üni / Sosyal Bilimler Enstitüsü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Suçun unsuru dışındaki hususlar | ÖMER FARUK HARMAN, "ÇOCUK DÜŞÜRME", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ceza ilişkisini sona erdiren sebepler | OSMAN KAŞIKÇI, "ZAMAN AŞIMI", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Ceza türünden yaptırımlar | ADİL BEBEK, "CEZA", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Güvenlik tedbiri türünden yaptırımlar | TUNCAY BAŞOĞLU, "TA‘ZÎR", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Mağduriyetin izalesi türünden yaptırımlar | ALİ BARDAKOĞLU, "DİYET", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İnfaz hukuku | ŞÜKRÜ ÖZEN, "İNFAZ", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ceza hukuku filmleri ve yorumları | "12 Kızgın Adam" filmini izleyiniz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |