Genel Bilgi
Kod | IHS308 |
Ad | Türk Kelamcıları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ömer SADIKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Türklerin İslama katkıları hakkında temel bilgiler vermek, Türk-İslam medeniyet ve kültüründe ortaya çıkmış Türk kelam alimlerinin hayatı ve görüşlerini ve Kelam ilmine katkılarını öğrenmek
Dersin İçeriği
Türklerin İslama katkıları, Türk-İslam medeniyet ve kültüründe ortaya çıkmış ünlü Türk kelam alimlerinin hayatı ve kelama dair görüşleri
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ömer Aydın- Türk Kelamcıları
Notlar
Ramazan Altıntaş- Türk Kelamcıları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam Dininin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
ÖÇ02 | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
ÖÇ03 | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dini, siyasi ve iktisadi yapısını tanımlar. |
ÖÇ05 | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
ÖÇ06 | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
ÖÇ07 | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dini problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
ÖÇ08 | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
ÖÇ09 | Bilimsel ve felsefi alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
ÖÇ10 | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
ÖÇ11 | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelat açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
ÖÇ12 | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
ÖÇ13 | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
ÖÇ14 | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
ÖÇ15 | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Matüridi mezhebi ve Türk kelamcılarının mezheplere göre dağılımı | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Ebu Mansur el-Maturidi,hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yeri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Hakim es-Semerkandi ve Ebul-Yusr el-Pezdevi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ebul-Yusr el-Pezdevi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yeri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Ömer en-Nesefi, Siracud-din el-Uşi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Şemsuddin Muhammed es-Semerkandi, ebul-Berekat en-Nesefi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Sadruşşeria es-Sani (el-asğar), Ekmeluddin el-Baberti hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Hayali Ahmed Efendi, Muhyiddin Mehmed efendi, Hocazade Muslihuddin Mustafa hayatı, eserleri ve kealm ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Kestelli Muslihuddin Mustafa, İbn Kemal Paşa, Taşköprülüzade Ahmed Efendi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Taşköprülüzade Ahmed Efendi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Davud el-Karsi, Akkirmani Mehmed Efendi hayatı eserleri ve kelam ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Gelenbevi İsmail Efendi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | İzmirli İsmail Hakkı ve Abdullatif el-Harputi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Osmanlı sonrası türk kelamcıları: M. Şerafeddin Yaltkaya, Mustafa Sabri Efendi, Ömer Nasuhi Bilmen hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |