Genel Bilgi
Kod | IHS352 |
Ad | Günümüz Fıkıh Problemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA HAYTA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Karşılaşılan güncel fıkıh problemlerini tanıtmak ve bunu çözme becerisi kazandırmak
Dersin İçeriği
Tıbbi, iktisadi ve sosyal çağdaş problemlerin İslam fıkhı açısından hükümlerini gerekçeleriyle beraber kavramak
Dersin Ön Koşulu
ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Soner Duman, Günümüz Fıkıh Problemleri, Beka Yayınları
Notlar
Enver Osman Kaan, Günümüz Fıkıh Meseleleri, Marmara İlahiyat Yayınlar Nihat Dalgın, Gündemdeki Tartışmalı Dini Konular, Ensar Yayınları Hacı Mehmet Günay, Günümüz Fıkıh Problemleri, AOF Yayınları Ali KAYA, Güncel Tartışmalı Dini Konular Hamdi Döndüren, Kur’an ve Sünnete Göre Güncel Fıkhî Problemler, İstanbul 2011. Yunus Vehbi Yavuz, Çağdaş Fıkıh Problemleri, İstanbul 2008. Mehmet Şener, Günümüz Fıkıh Problemleri İzmir 2003. Mevdudî, Modern çağda İslamî Meseleler Konya 1971.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Borsa ve hisse senetleri, elektronik ticaret ve kredi kartlarına dair güncel fıkhî problemleri ve faiz, enflasyon gibi diğer ticarî hayatla ilgili güncel fıkhî problemleri bilir ve çözümlerini açıklar. |
ÖÇ02 | İslam'ın taharet, namaz, oruç ve zekat, hac gibi ibadet hayatı ile ilgili güncel fıkhî problemleri bilir ve çözümlerini açıklar. |
ÖÇ03 | İslam'ın nikah, boşanma, velayet, nafaka, süt anneliği, kürtaj vb. aile hayatı ile ilgili güncel fıkhî problemlerin farkında olur ve çözümlerini delilleriyle beraber açıklar açıklar. |
ÖÇ04 | Güncel bazı tıbbi,iktisadi ve sosyal problemleri kavrar ve bu meselelere İslam hukuku perspektifinden çözümler üretir. |
ÖÇ05 | Güncel fıkhi problemlerle ilgili temel bilgileri, kavramları ve bu problemler haklarındaki kanaatleri tanır, güncel fıkhî problemleri çözmede izlenecek yöntemleri öğrenir. |
ÖÇ06 | Tartışmalı dini problemlere nasıl yaklaşılacağını ve bunlarla ilgili araştırma yöntem ve teknikleri öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fıkhî problemlerin çözümünde izlenecek metodoloji | Hayreddi̇n Karaman, "FIKIH", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/fikih#1 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
2 | Kıyas-taklit, telfik, belli bir mezhebe bağlı kalma zorunluluğu | Asim Cüneyd Köksal, İbrahi̇m Kâfi̇ Dönmez, "USÛL-i FIKIH", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/usul-i-fikih | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Taharet ve namaza ilişkin meseleler | M. Kâmi̇l Yaşaroğlu, "NAMAZ", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/namaz | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
4 | Zekata ilişkin meseleler | Mehmet Erkal, "ZEKÂT", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/zekat#1 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
5 | Oruca ilişkin meseleler | İbrahi̇m Kâfi̇ Dönmez, "ORUÇ", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/oruc#2-islamda-oruc | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hacca ilişkin meseleler | Abdülkeri̇m Özaydin, "HAC", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/hac#2-islamda-hac | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Kurbana ilişkin meseleler | Ali̇ Bardakoğlu, "KURBAN", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/kurban#2-islamda-kurban | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
|
9 | Malî-ticarî konulara ilişkin meseleler | Hayreddi̇n Karaman, "AKİD", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/akid | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
10 | Aile hayatına ilişkin meseleler | Fahretti̇n Atar, "NİKÂH", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/nikah | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
11 | Helaller ve haramlar | Sali̇m Öğüt, "EF‘ÂL-i MÜKELLEFÎN", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/efal-i-mukellefin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Tıpla İlgili çağdaş uygulamalar | "TIBB-ı NEBEVÎ", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/tibb-i-nebevi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | Belirli gün ve gecelerin dindeki yeri | Nebi̇ Bozkurt, "KANDİL", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/kandil--gece | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Günümüz eğlence ve sanatların hükümleri | Nebi̇ Bozkurt, "EĞLENCE", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/eglence | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Müslüman ve gayrimüslim ilişkileri | Ahmet Özel, "GAYRİ MÜSLİM", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/gayri-muslim | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |