Genel Bilgi
Kod | IHS417 |
Ad | Günümüz Tasavvuf Akımları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Derviş DOKGÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Derviş DOKGÖZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Günümüzde çeşitli kollarıyla ülkemiz ve dünyada devam eden Tasavvuf akımlarını, temsilcilerini, görüşlerini, sosyal etki ve etkinliklerini, tasavvufi düşünce ve yaşantının toplum hayatındaki tezahürlerini belirtme
Dersin İçeriği
Günümüzde Tasavvuf tanımları ve anlayışları. Çağdaş dönemde faaliyet gösteren tarikatlar.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul aranmamaktadır
Kaynaklar
Ahmet Haksever - Gününüz Tasavvuf Meseleleri
Notlar
Kelabazi - et-Taarruh li mezhebi ehli't-tasavvuf
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Günümüz dinsel yaşantıda Tasavvufun yeri ve konumunu belirtme |
ÖÇ02 | Ülkemizde etkin Tasavvuf zümrelerini ve temsilcilerini sıralama |
ÖÇ03 | Tasavvuf Edebiyatı ve son dönem temsilcilerinden örnek eserler belirtme |
ÖÇ04 | Global dünyada Tasavvuf hareketlerinin ortak özellikleri ve etkilerini betimleme |
ÖÇ05 | Günümüz tasavvufunun diğer düşünce ve hareketlerle ilişkilerini analiz |
ÖÇ06 | Kadının çağdaş sufi yaşamdaki konum ve rolünü değerlendirme |
ÖÇ07 | Çağımız tasavvuf savunuculuğu ve karşıtlığını karşılaştırma ve değerlendirme |
ÖÇ08 | Çağdaş İslami hareketleri dini, siyasi tutumları açısından çözümler |
ÖÇ09 | Türkiye'de din eğitimi veren kurumları bilir ve Türk din anlayışının oluşmasındaki etkisini açıklar |
ÖÇ10 | Türkiye'de var olan dini nitelikli oluşumların temel görüşlerini bilir |
ÖÇ11 | Türkiye'de var olan dini akımlarla ilgili literatürü tanır |
ÖÇ12 | Türkiye'de var olan dini akımların doğuşunda etkili olan unsurları açıklar |
ÖÇ13 | Türkiye'de yaşayan mezhepler ve dini-siyasi nitelikli hareketleri sayar |
ÖÇ14 | Türkiye'de var olan din anlayışlarının tarihsel temellerini açıklar |
ÖÇ15 | Din, mezhep, cemaat ve tarikat gibi farklı dini oluşumları tanır ve aralarındaki farkı açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tasavvufun klasik tanım ve tarihçesi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Günümüzde Tasavvuf tanımları ve anlayışları | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Tasavvufa yönelme sebepleri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Ülkemizde Tasavvuf, Tanzimat ve Meşrutiyet dönemleri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kurtuluş savaşı, Cumhuriyet ve sonrasında Tasavvuf | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
6 | Son dönem Tekke Edebiyatı | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Çağımız Tasavvuf ekolleri, Nakşilik,Kadirilik | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Arasınav | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Halvetilik, Cerrahilik, Uşşakilik | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Bektaşilik, Mevlevilik,Rifailik | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Şazililik ve diğer ekoller | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | İslam Dünyası ve Batıda Tasavvuf etkileri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Günümüz Tasavvufunda kadın | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Tasavvufi hayat ve düşüncenin tenkidi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel Değerlendirme | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yıl sonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yıl sonu sınavları | Final | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |