IHS417 Günümüz Tasavvuf Akımları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IHS417
Ad Günümüz Tasavvuf Akımları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Derviş DOKGÖZ
Dersin Öğretim Elemanı Derviş DOKGÖZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Günümüzde çeşitli kollarıyla ülkemiz ve dünyada devam eden Tasavvuf akımlarını, temsilcilerini, görüşlerini, sosyal etki ve etkinliklerini, tasavvufi düşünce ve yaşantının toplum hayatındaki tezahürlerini belirtme

Dersin İçeriği

Günümüzde Tasavvuf tanımları ve anlayışları. Çağdaş dönemde faaliyet gösteren tarikatlar.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul aranmamaktadır

Kaynaklar

Ahmet Haksever - Gününüz Tasavvuf Meseleleri

Notlar

Kelabazi - et-Taarruh li mezhebi ehli't-tasavvuf


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Günümüz dinsel yaşantıda Tasavvufun yeri ve konumunu belirtme
ÖÇ02 Ülkemizde etkin Tasavvuf zümrelerini ve temsilcilerini sıralama
ÖÇ03 Tasavvuf Edebiyatı ve son dönem temsilcilerinden örnek eserler belirtme
ÖÇ04 Global dünyada Tasavvuf hareketlerinin ortak özellikleri ve etkilerini betimleme
ÖÇ05 Günümüz tasavvufunun diğer düşünce ve hareketlerle ilişkilerini analiz
ÖÇ06 Kadının çağdaş sufi yaşamdaki konum ve rolünü değerlendirme
ÖÇ07 Çağımız tasavvuf savunuculuğu ve karşıtlığını karşılaştırma ve değerlendirme
ÖÇ08 Çağdaş İslami hareketleri dini, siyasi tutumları açısından çözümler
ÖÇ09 Türkiye'de din eğitimi veren kurumları bilir ve Türk din anlayışının oluşmasındaki etkisini açıklar
ÖÇ10 Türkiye'de var olan dini nitelikli oluşumların temel görüşlerini bilir
ÖÇ11 Türkiye'de var olan dini akımlarla ilgili literatürü tanır
ÖÇ12 Türkiye'de var olan dini akımların doğuşunda etkili olan unsurları açıklar
ÖÇ13 Türkiye'de yaşayan mezhepler ve dini-siyasi nitelikli hareketleri sayar
ÖÇ14 Türkiye'de var olan din anlayışlarının tarihsel temellerini açıklar
ÖÇ15 Din, mezhep, cemaat ve tarikat gibi farklı dini oluşumları tanır ve aralarındaki farkı açıklar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tasavvufun klasik tanım ve tarihçesi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Günümüzde Tasavvuf tanımları ve anlayışları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Tasavvufa yönelme sebepleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Ülkemizde Tasavvuf, Tanzimat ve Meşrutiyet dönemleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Kurtuluş savaşı, Cumhuriyet ve sonrasında Tasavvuf Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
6 Son dönem Tekke Edebiyatı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Çağımız Tasavvuf ekolleri, Nakşilik,Kadirilik Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Arasınav Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
9 Halvetilik, Cerrahilik, Uşşakilik Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Bektaşilik, Mevlevilik,Rifailik Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Şazililik ve diğer ekoller Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 İslam Dünyası ve Batıda Tasavvuf etkileri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Günümüz Tasavvufunda kadın Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Tasavvufi hayat ve düşüncenin tenkidi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Genel Değerlendirme Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yıl sonu sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yıl sonu sınavları Final Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 10:07