Genel Bilgi
Kod | IHS421 |
Ad | Klasik Kelam Metinleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ömer SADIKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Ömer SADIKER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Klasik kelam metinlerinin tanıtılması ve öğretilmesi
Dersin İçeriği
Kelâm alanında ilk yazılı metin örnekleri: Hasan el-Basrî’nin Risâle fi’l-kader’i. 2 Erken dönem akaid risaleleri: Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber’i 3 İlk Mutezilî metinler: Nazzâm’ın Kitâbü’n-nakd’ı. 4 Eş’arî kelâmının oluşum dönemi eserleri: Eş’arî’nin el-İbâne an usûli’d-diyâne’si. 5 Mâtürîdî kelâmının oluşum dönemi eserleri: Mâtürîdî’nin Kitâbü’t-tevhîd’i.
Dersin Ön Koşulu
Bir problemin çözümüne yönelik araştırma ve yorumlama kabiliyetinin geliştirilmesi Alan bilgisi edinimi Alanında bilimsel yeterlilik Analitik düşünme yeteneği kazanmak ve gerekli alt yapının sağlanması
Kaynaklar
Ömer Sadıker - Klasik Kelam Metinleri
Notlar
U. Murat Kılavuz - A. Saim Kılavuz, Kelâma Giriş, Istanbul 2010 Abu Hanifa, al-Fiqh al-akbar, al-Fiqh al-absat, al-Wasiyya, Istanbul 1992. Abu l-Hasan al-Ashari, al-Ibana an Usul al-Diyana, Cairo 1987. Abu Mansur al-Maturidi, Kitab al-Tawhid, Istanbul 2003. Abu l-Muin al-Nasafi, Tabsirat al-Adilla, Dimashq 1993.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Erken dönem İslam düşünürlerinin kimler olduğunu bilir. |
ÖÇ02 | Erken dönem düşünürlerinin eserlerini tanır. |
ÖÇ03 | Kelam metinlerinde inanç esaslarının nasıl ele alındığını görür. |
ÖÇ04 | Kelam ilminin gerekliliğine yönelik görüşleri tartışır. |
ÖÇ05 | Yaratıcının varlığına yönelik delilleri değerlendirir. |
ÖÇ06 | Yaratıcının sıfatlarını tanımlar. |
ÖÇ07 | Sıfatların tasnifini yapar. |
ÖÇ08 | Metinlerde sıfatların nasıl ele alındığına yönelik açıklamalarda bulunur. |
ÖÇ09 | Zati ve selbi sıfatlar ayrımının farkındalığına varır. |
ÖÇ10 | Yaratıcının inkarına yönelik ileri sürülen görüşleri bilir. |
ÖÇ11 | Yaratıcının yokluğunu iddia eden grupları tanır. |
ÖÇ12 | İnanç gruplarının temel özelliklerini bilir. |
ÖÇ13 | Metinlerde peygamberliğe dair ele alınan konuları tanımlar. |
ÖÇ14 | Ahiret konularının nasıl işlendiğini görür. |
ÖÇ15 | Kelam metinlerinin günümüze yansımasını tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Erken dönem islam düşünürleri | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
2 | Düşünürlerin eserleri | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İnanç esasları | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kelam ilminin gerekliliği | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Yaratıcının varlığı | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Yaratıcının sıfatları | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Sıfatların tasnifi | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | zati ve selbi sıfatlar | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Yaratıcının inkarının imkanı | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Yaratıcıyı inkar eden gruplar | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İnanç gruplarının temel özellikleri | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Peygamberlik | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Ahiret | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Kelam metinlerinin değerlendirilmesi | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |