IHS421 Klasik Kelam Metinleri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IHS421
Ad Klasik Kelam Metinleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Ömer SADIKER
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Ömer SADIKER (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Klasik kelam metinlerinin tanıtılması ve öğretilmesi

Dersin İçeriği

Kelâm alanında ilk yazılı metin örnekleri: Hasan el-Basrî’nin Risâle fi’l-kader’i. 2 Erken dönem akaid risaleleri: Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber’i 3 İlk Mutezilî metinler: Nazzâm’ın Kitâbü’n-nakd’ı. 4 Eş’arî kelâmının oluşum dönemi eserleri: Eş’arî’nin el-İbâne an usûli’d-diyâne’si. 5 Mâtürîdî kelâmının oluşum dönemi eserleri: Mâtürîdî’nin Kitâbü’t-tevhîd’i.

Dersin Ön Koşulu

Bir problemin çözümüne yönelik araştırma ve yorumlama kabiliyetinin geliştirilmesi Alan bilgisi edinimi Alanında bilimsel yeterlilik Analitik düşünme yeteneği kazanmak ve gerekli alt yapının sağlanması

Kaynaklar

Ömer Sadıker - Klasik Kelam Metinleri

Notlar

U. Murat Kılavuz - A. Saim Kılavuz, Kelâma Giriş, Istanbul 2010 Abu Hanifa, al-Fiqh al-akbar, al-Fiqh al-absat, al-Wasiyya, Istanbul 1992. Abu l-Hasan al-Ashari, al-Ibana an Usul al-Diyana, Cairo 1987. Abu Mansur al-Maturidi, Kitab al-Tawhid, Istanbul 2003. Abu l-Muin al-Nasafi, Tabsirat al-Adilla, Dimashq 1993.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Erken dönem İslam düşünürlerinin kimler olduğunu bilir.
ÖÇ02 Erken dönem düşünürlerinin eserlerini tanır.
ÖÇ03 Kelam metinlerinde inanç esaslarının nasıl ele alındığını görür.
ÖÇ04 Kelam ilminin gerekliliğine yönelik görüşleri tartışır.
ÖÇ05 Yaratıcının varlığına yönelik delilleri değerlendirir.
ÖÇ06 Yaratıcının sıfatlarını tanımlar.
ÖÇ07 Sıfatların tasnifini yapar.
ÖÇ08 Metinlerde sıfatların nasıl ele alındığına yönelik açıklamalarda bulunur.
ÖÇ09 Zati ve selbi sıfatlar ayrımının farkındalığına varır.
ÖÇ10 Yaratıcının inkarına yönelik ileri sürülen görüşleri bilir.
ÖÇ11 Yaratıcının yokluğunu iddia eden grupları tanır.
ÖÇ12 İnanç gruplarının temel özelliklerini bilir.
ÖÇ13 Metinlerde peygamberliğe dair ele alınan konuları tanımlar.
ÖÇ14 Ahiret konularının nasıl işlendiğini görür.
ÖÇ15 Kelam metinlerinin günümüze yansımasını tartışır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Erken dönem islam düşünürleri konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
2 Düşünürlerin eserleri konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 İnanç esasları konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Kelam ilminin gerekliliği konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Yaratıcının varlığı konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Yaratıcının sıfatları konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 Sıfatların tasnifi konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 zati ve selbi sıfatlar konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Yaratıcının inkarının imkanı konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Yaratıcıyı inkar eden gruplar konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 İnanç gruplarının temel özellikleri konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Peygamberlik konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Ahiret konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Kelam metinlerinin değerlendirilmesi konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 11:29