Genel Bilgi
Kod | IHS405 |
Ad | Sınıf Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TUGRUL YÜRÜK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. TUGRUL YÜRÜK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. TUGRUL YÜRÜK (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğretmen adaylarına sınıf yönetiminin etkili öğrenme ortamının hazırlanmasındaki etkisi ve katkısını kavratmak, etkili sınıf yönetimi için gerekli temel bilgi ve becerileri kazandırmak
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğinde sınıf yönetimindeki temel kavramlar ve başlıklar yer almaktadır. Bunlar ilköğretimde etkileşim iletişim, sınıf yönetiminin ne olduğu, sınıf yönetimindeki farklı yaklaşımlar ve modeller, Sınıf kurallarlları ve uygulanışı, sınıfın fiziksel düzenlenmesi, öğretimin ve sınıfta zamanın yönetimi içeren konularla birlikte sınıf disiplini ve davranış yönetimi ile ilgili içeriklerdir.
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Refik Balay, 2000'li Yıllarda Sınıf Yönetimi, Pegem Akademi Yayınları, Ankara 2021.
Notlar
Firdevs Güneş, Sınıf Yönetimi Yaklaşım ve Modeller, Pegem Akademi Yayınları, Ankara 2013. Ayhan Aydın, Sınıf Yönetimi, Pegem Akademi Yayınları, Ankara 2017.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar |
ÖÇ02 | İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir |
ÖÇ03 | Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir |
ÖÇ04 | Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır. |
ÖÇ05 | İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır |
ÖÇ06 | Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar |
ÖÇ07 | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
ÖÇ08 | Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. |
ÖÇ09 | Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. |
ÖÇ10 | Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. |
ÖÇ11 | Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır |
ÖÇ12 | Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur |
ÖÇ13 | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
ÖÇ14 | Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramlar, sınıf yönetiminin tanımı | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (Balay, 2019, 1-5) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sınıf ortamını etkileyen sınıf içi ve dışı etkenler | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (Balay, 2019, 1-5) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sınıf yönetimi boyutları | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (Balay, 2019, 1-5) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sınıf yönetimi modelleri ve anlayışları | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (Balay, 2019, 5-11) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sınıfta kurallar geliştirme ve uygulama | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (Balay, 2019, 42-46) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sınıf yönetiminde fiziksel düzenleme | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (Balay, 2019, 31-42) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sınıfta öğretimin yönetimi | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (Balay, 2019, 46-61) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Sınıfta zamanın yönetimi | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (Balay, 2019, 57-61) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Olumlu Sınıf atmosferi oluşturma | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (Balay, 2019, 31-61) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sınıf içi iletişim ve etkileşim | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (Balay, 2019, 42-46) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Davranış yönetimi | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (Balay, 2019, 85-107) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İstenmeyen davranışlar ve nedenleri | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (Balay, 2019, 85-107) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İstenmeyen davranışlara yönelik geliştirilen statrejiler I | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (Balay, 2019, 85-107) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İstenmeyen davranışlara yönelik geliştirilen statrejiler II | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (Balay, 2019, 85-107) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |