Genel Bilgi
Kod | ILH422 |
Ad | İslam Hukuku IV |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Ömer KORKMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. Doç. Dr. Ömer KORKMAZ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Doç. Dr. Ömer KORKMAZ (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Türk Hukuk Tarihi'nin İslam hukuku dönemi, şahıs, aile, eşya, miras, borçlar ve toprak hukuku meseleleri ve bu alanların Osmanlı uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak dersin başlıca hedeflerindendir.İslâm fıkhının ana kaynaklarına dayanarak, ibadet türlerini ve esaslarını öğrenciye aktarmak, ibadet alanında ortaya çıkan yeni sorunları çözebilecek bir perspektif kazandırmak.
Dersin İçeriği
Türklerin İslamiyet öncesi hukuk kuralları ve kurumları hakkında fikir edinmelerini sağlayan ve İslam Hukuku hakkında genel bilgilendirmenin yapıldığı derstir
Dersin Ön Koşulu
İlgili kitapların okunması
Kaynaklar
1. Abdullah bin Mahmud el-Mevsılî, el-İhtiyar li Ta’lîli’l-Muhtar, Beyrut 2002. ;Prof. Dr. Abdullah Kahraman, Dr. Ahmet Ekşi, Arş. Gör. Abdurrahman Bulut ENSAR NEŞRİYAT İslam İbadet Esasları, İstanbul, 2022.
Notlar
1. Acar, H. İbrahim, İslam İbadet Esasları, Bursa, 2019. 2.Diyanet İslam Ansiklopedisi, İlmihal I, Ankara 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam Dininin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar |
ÖÇ02 | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar |
ÖÇ03 | Hukukta yorumun önemini kavrama, hukuk kuralları arasındaki çatışmaların çözümünde esas alınan ilkeleri öğrenme. |
ÖÇ04 | İslam dininin ibadete verdiği önemi anlayabilme ve ibadetlerin amaç ve hikmetlerini kavrayabilme.; |
ÖÇ05 | İbadetlerin dinen geçerli olabilmesi için gerekli şartları öğrenebilme. |
ÖÇ06 | Feraiz/ miras hukuku ile ilgili temel kavramları öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Haddler ve kapsamı | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Haddlerde dinin gözettiği temel gayeler | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Tarihi tecrübede hadlerin uygulanmasında gözetilen şartlar | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Tazir ve haddlerle kaşılaştırılması | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Akitler kuruluş ve sıhhat şartl | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Alım satım, icare, rehin, havale mudaerebe vs akit türleri ve şirketler | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Feraiz/ miras hukuku ile ilgili temel kavramlar | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ashabulferaiz, asabe ve zevilerham | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Varislerle ilgili farklı haller | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Düyun | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | İbadet Kavramı, Temizlik, Maddi Temizlik, Manevi Temizlik ve Namaz | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Zekat, Oruç ve Hac | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Haramlar helaller | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Diğer güncel konular | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |