ILH422 İslam Hukuku IV

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILH422
Ad İslam Hukuku IV
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Ömer KORKMAZ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. Ömer KORKMAZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Ömer KORKMAZ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Ömer KORKMAZ (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Türk Hukuk Tarihi'nin İslam hukuku dönemi, şahıs, aile, eşya, miras, borçlar ve toprak hukuku meseleleri ve bu alanların Osmanlı uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak dersin başlıca hedeflerindendir.İslâm fıkhının ana kaynaklarına dayanarak, ibadet türlerini ve esaslarını öğrenciye aktarmak, ibadet alanında ortaya çıkan yeni sorunları çözebilecek bir perspektif kazandırmak.

Dersin İçeriği

Türklerin İslamiyet öncesi hukuk kuralları ve kurumları hakkında fikir edinmelerini sağlayan ve İslam Hukuku hakkında genel bilgilendirmenin yapıldığı derstir

Dersin Ön Koşulu

İlgili kitapların okunması

Kaynaklar

1. Abdullah bin Mahmud el-Mevsılî, el-İhtiyar li Ta’lîli’l-Muhtar, Beyrut 2002. ;Prof. Dr. Abdullah Kahraman, Dr. Ahmet Ekşi, Arş. Gör. Abdurrahman Bulut ENSAR NEŞRİYAT İslam İbadet Esasları, İstanbul, 2022.

Notlar

1. Acar, H. İbrahim, İslam İbadet Esasları, Bursa, 2019. 2.Diyanet İslam Ansiklopedisi, İlmihal I, Ankara 2008.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslam Dininin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar
ÖÇ02 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar
ÖÇ03 Hukukta yorumun önemini kavrama, hukuk kuralları arasındaki çatışmaların çözümünde esas alınan ilkeleri öğrenme.
ÖÇ04 İslam dininin ibadete verdiği önemi anlayabilme ve ibadetlerin amaç ve hikmetlerini kavrayabilme.;
ÖÇ05 İbadetlerin dinen geçerli olabilmesi için gerekli şartları öğrenebilme.
ÖÇ06 Feraiz/ miras hukuku ile ilgili temel kavramları öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Haddler ve kapsamı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Haddlerde dinin gözettiği temel gayeler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Tarihi tecrübede hadlerin uygulanmasında gözetilen şartlar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Tazir ve haddlerle kaşılaştırılması Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Akitler kuruluş ve sıhhat şartl Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Alım satım, icare, rehin, havale mudaerebe vs akit türleri ve şirketler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Feraiz/ miras hukuku ile ilgili temel kavramlar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ashabulferaiz, asabe ve zevilerham Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
10 Varislerle ilgili farklı haller Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Düyun Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 İbadet Kavramı, Temizlik, Maddi Temizlik, Manevi Temizlik ve Namaz Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Zekat, Oruç ve Hac Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Haramlar helaller Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Diğer güncel konular Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 10:08