Genel Bilgi
Kod | IHS402 |
Ad | Türk Tasavvuf Edebiyatı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Türk edebiyatının önemli bir kısmını oluşturan tasavvuf edebiyatının bilinmesini sağlamak ve toplumda var olan ya da oluşturulmak istenen dini düşünce ve duyguyu anlatmada tasavvufi Türk edebiyatının etkisini metinler aracılığıyla göstermektir.
Dersin İçeriği
Türk tasavvuf edebiyatının başlangıcı, gelişimi, özellikleri ve öne çıkan eserleri anlatılıp işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur
Kaynaklar
Cemal Kurnaz-Mustafa Tatçı, Yesevilik Bilgisi, MEB yay., Ankara 2000. Fuat Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara 1993, DİB Yay. Fuat Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Diyanet İşleri Başkanlığı yay., Ankara 1993. Erman Artun, Dini-Tasavvufi Halk Edebiyatı Mahsulleri, Karahan Kitabevi, Adana 2011. Kadir Özköse, Anadolu Tasavvuf Önderleri, Mavi yay., İstanbul 2016.
Notlar
Abdurrahman Güzel, Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı, Ankara tarhsz., Akçağ Yay. Erman Artun, Dinî-Tasavvufî Halk Edebiyatı Metin Tahlilleri, Adana 2011, Karahan kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tasavvuf öğretisinin ve kültürünün edebiyatımız üzerindeki etkisini anlar. |
ÖÇ02 | Edebi eserlerin tasavvufi öğretiyi anlamada aracı rolünü kavrar. |
ÖÇ03 | Ünlü mutasavvıf şairlerin eserlerini bilir. |
ÖÇ04 | Türk tasavvuf edebiyatının öncülerini tanır. |
ÖÇ05 | Türk tasavvuf edebiyatı üzerinde Mevlana ve Yunus Emre etkisini fark eder. |
ÖÇ06 | Türk tasavvuf edebiyatı metinlerindeki sembolleri açıklar. |
ÖÇ07 | Tasavvuf edebiyatının klasiklerinden olan mantıku't-tayr gibi metinlerdeki sembol dilininin farkına varır. |
ÖÇ08 | Tasavvuf öğretisinin mutasavvıf olmayan şairleri de üslup bakımından etkilediği bilinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tasavvufi edebiyatın tanımı, kapsamı, sınırları ve kaynakları | Ders için önerilen kaynaklardan konunun hazırlığı yapılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Tasavvuf öğretisinin temel ilkeleri ve örnekleriyle edebiyata yansıması | Ders için önerilen kaynaklardan konunun hazırlığı yapılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Tasavvuf öğretisinin dini kaynakları ve bunların edebiyattaki örnekleri | Konuyla ilgili ayet ve hadisler belirlenip edebi metinlere yansıyan örnekleri hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Türk tasavvuf edebiyatının öncüsü Ahmed Yesevi ve Divan-ı Hikmet'i | A. Yesevi'nin hayatı ve eserinden örnek metinler hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ahmet Yesevi'yi Anadoluya taşıyan koldaki öncü şair Yunus Emre | Yunus Emre'nin hayatı ve eserlerinden örnekler hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Türk tasavvuf edebiyatının türleri ve örnekleri (İlahi) | İlahi örnekleri hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Türk tasavvuf edebiyatının türleri ve örnekleri (Münâcât-Tevhid) | Münacat ve Tevhid örnekleri hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Türk tasavvuf edebiyatının türleri ve örnekleri (Hikmet-Nutuk) | Hikmet, Nutuk örnekleri hazırlanacaktır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Türk tasavvuf edebiyatı türlerinden vahdetnameler | Abdurrahim Karahisari'nin Vahdetnamesi'nden örnekler hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ara sınav | Yazılı soruları ve cevap anahtarı hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hacı Bayram-ı Veli ve ilahileri | Derse konu olan mutasavvıf şairlerin hayatı ve eserleri hakkında bilgi toplama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sinan Paşa ve Tazarruname | Derse konu olan mutasavvıfın hayatı ve eserleri hakkında bilgi toplama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
13 | Neşati'nin birkaç gazelinde tasavvufi remizlerin tahlili | Derse konu olan gazel hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
14 | Şeyh Galib'in bir gazelinin şerhi | Derse konu olan gazel hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
15 | Sun'ullah Gaybi'nin bir gazelinin şerhi | Derse konu olan gazel hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
16 | Aziz mahmud Hüdayi'nin bir gazelinin şerhi | Derse konu olan gazel hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
17 | Yıl Sonu Sınavı | Sınav soruları ve cevapları hazırlanacaktır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |