Genel Bilgi
Kod | IHS422 |
Ad | Manevi Danışmanlık |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NESİBE ESEN ATEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Manevi danışmanlık alanlarını tanımak, din hizmetlerinin yürütülmesi ile ilgili süreçler ve kurumlar hakkında bilgi sahibi olmak, din hizmetlerinin, ihtiyaç sahibi olan kişi ve kurumlara yönelik planlanması hakkında bilgi sahibi olmak. Din hizmetleri ve Rehberlik faaliyetlerini yürütebilecek tutum ve davranışları kazanmak.
Dersin İçeriği
Manevi danışmanlıkla ilgili temel kavram ve ilkeler; maneviyat, ahlak, psikolojik danışma ve psikoterapi; çok kültürlü danışma bağlamında manevi danışmanlık, din ve maneviyatın evrensel değerleri; inanç, ahlak ve kimlik gelişimi; manevi danışmanlığın dini (teolojik), felsefi, sosyolojik ve psikolojik temelleri; tek tanrılı dinlerde ve doğu dinlerinde yardım ilişkileri; manevi danışmanlık bağlamında yas, duygusal düzenleme, bilinçli farkındalık, iyi-oluş, diğergamlık, affedicilik, direnç, otantiklik; manevi ölçümleme vd. kavramlar; manevi danışmanlıkta etik.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul dersi bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Din ve Maneviyat Psikolojisi Yeni Yaklaşımlar ve Uygulama Alanları, (2013) Der. R. F. Paloutzian, C. L. Park, Ankara: Phoenix Yayınları.
Notlar
Din ve Maneviyat Psikolojisi Temel Yaklaşımlar ve İlgi Alanları, (2013) Der. R. F. Paloutzian, C. L. Park, Ankara: Phoenix Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Manevi danışmanlıkla ilgili temel kavram ve ilkeleri bilir. |
ÖÇ02 | Manevi danışmanlığın teolojik, felsefi, sosyolojik ve psikolojik temellerini açıklar. |
ÖÇ03 | Maneviyatın insan yaşamındaki yerini kavrar. |
ÖÇ04 | Manevî danışmanlık uygulamaları ve danışma ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Manevi danışmanlığa yönelik etik ve yasal konular hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ06 | Farklı kültürel ve bireysel özelliklere sahip danışanların manevi ihtiyaçlarına duyarlı olur. |
ÖÇ07 | Ceza evleri, huzur evleri vb. yerlerdeki rehberlik görevleri konusunda bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Amaç, konu, önem | İlgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Manevi Danışmanlığın Temelleri ve Tarihsel Süreci ı | İlgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Manevi danışmanlıkla İlgili Temel Kavramlar | İlgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Manevi Danışmanlık Yeterlilikleri | İlgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Manevi Danışmanlıkta Etik İlkeler | İlgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Farklı İnanç Mensuplarında Manevi Danışmanlık | İlgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Farklı Gelişim Dönemlerindeki Birey ve Gruplarla Manevi Danışmanlık | İlgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Çocuk ve Ergenlerde Mani Danışmanlık | İlgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Manevi Danışmanlıkta Kullanılan Teknikler I | İlgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Manevi Danışmanlıkta Kullanılan Teknikler II | İlgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Bazı kurumlarda (cezaevleri, hastaneler,) manevi danışmanlık | İlgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bazı kurumlarda (cezaevleri, hastaneler, huzur evleri vb.) manevi danışmanlık | İlgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Dezavantajlı Gruplarla Manevi Danışmanlık | İlgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Manevi Danışmanlıkta İyi Uygulama Örneklerinin İncelenmesi | İlgili bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 81 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,24 | ||
AKTS | 3 AKTS |