Genel Bilgi
Kod | IHS418 |
Ad | Türk Müziği Solfeji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SÜLEYMAN TUNA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Çeşitli makamlardan eserler öğretmek, öğrencinin sesini kullanma becerisini artırmak.
Dersin İçeriği
Sık kullanılan makamların tanıtımı ve örnek eserlerin öğrenilmesi
Dersin Ön Koşulu
Ders, işitsel ve ritimsel yetenek gerektirmektedir.
Kaynaklar
Hatipoğlu Ahmet (Tarihsiz), Türk Musikisi Solfeji 1-2-3, Dağarcık Yayınları, Ankara. TRT Nota Arşivi Halk Müziği, Sanat Müziği ve Dini Müzik Repertuarı.
Notlar
Hatipoğlu Ahmet (1993), Besteleriyle Yunus Emre İlahileri, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara. Özkan İsmail Hakkı (1987), Türk Mûsıkîsi Nazariyatı ve Usûlleri, Ötüken Neşriyat, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler solfej ve makam kavramı ile sıklıkla kullanılan makamlar hakkında özet bilgi edinirler. |
ÖÇ02 | Rast makamında eserler öğrenirler. |
ÖÇ03 | Uşşak makamında eserler öğrenirler. |
ÖÇ04 | Hicaz makamında eserler öğrenirler. |
ÖÇ05 | Nihavend makamında eserler öğrenirler. |
ÖÇ06 | Öğrendiklerini tekrar yoluyla pekiştirirler. |
ÖÇ07 | Rumeli türkülerinden örnekler öğrenirler. |
ÖÇ08 | Hüseyni makamında örnekler öğrenirler. |
ÖÇ09 | Saba makamında eserler öğrenirler. |
ÖÇ10 | Segah makamında örnekler öğrenirler. |
ÖÇ11 | Folklorik örnekler öğrenirler. |
ÖÇ12 | Dinî örnekler öğrenirler. |
ÖÇ13 | Öğrenmek istedikleri farklı makamlardan eser talep edebilirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Makam, solfej kavramlarıı ile yaygın kullanılan makamlara ilişkin kısa açıklama. | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | "Eledim eledim höllük eledim" başlıklı türkü üzerinde öğrenme çalışmaları. | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
3 | "Mevla'm birçok dert vermiş" ve "Kırmızı gül demet demet" başlıklı eserler üzerinde öğrenme çalışmaları. | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
4 | "Akşam oldu hüzünlendim ben yine" başlıklı şarkı üzerinde öğrenme çalışmaları. | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
5 | "Şemsiyemin ucu kare" ve "Hazer kıl kırma kalbin" başlıklı eserler üzerinde öğrenme çalışmaları. | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
6 | "Söğüdün yaprağı narindir narin" ve "Elim sensin kolum sen" başlıklı parçalar üzerinde öğrenme çalışmaları. | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
7 | "Değdi saçlarım bahar küleği" başlıklı şarkı üzerinde öğrenme çalışmaları. | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınavı | Öğrenilmiş eserler üzerine tekrar çalışmaları. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | "Ey garip bülbül diyarın kandedir?" başlıklı ilahi üzerinde öğrenme çalışmaları. | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
10 | "Ben yaralı ceylanım" başlıklı şarkı ve "Biz dünyadan gider olduk" başlıklı ilahi üzerinde öğrenme çalışmaları. | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
11 | "Ya Resulallah şefaat eyle" başlıklı ilahi üzerinde öğrenme çalışmaları. | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
12 | "Ey gönül bakma cihane" başlıklı ilahi üzerinde öğrenme çalışmaları. | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
13 | "Aşkın ile âşıklar yansın ya Resulallah" başlıklı ilahi üzerinde öğrenme çalışmaları. | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
14 | "Bir kızıl goncaya benzer dudağın" başlıklı şarkı üzerinde öğrenme çalışmaları. | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
15 | "Mendilimin yeşili" ve "İsm-i Sübhan virdin mi var?" başlıklı parçalar üzerinde öğrenme çalışmaları. | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
16 | Final Sınavı | Öğrenilmiş eserlerin tekrarı, hataların düzeltilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Final Sınavı | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |