IHS418 Türk Müziği Solfeji

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IHS418
Ad Türk Müziği Solfeji
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. SÜLEYMAN TUNA
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Öğr. Gör. SÜLEYMAN TUNA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Çeşitli makamlardan eserler öğretmek, öğrencinin sesini kullanma becerisini artırmak.

Dersin İçeriği

Sık kullanılan makamların tanıtımı ve örnek eserlerin öğrenilmesi

Dersin Ön Koşulu

Ders, işitsel ve ritimsel yetenek gerektirmektedir.

Kaynaklar

Hatipoğlu Ahmet (Tarihsiz), Türk Musikisi Solfeji 1-2-3, Dağarcık Yayınları, Ankara. TRT Nota Arşivi Halk Müziği, Sanat Müziği ve Dini Müzik Repertuarı.

Notlar

Hatipoğlu Ahmet (1993), Besteleriyle Yunus Emre İlahileri, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara. Özkan İsmail Hakkı (1987), Türk Mûsıkîsi Nazariyatı ve Usûlleri, Ötüken Neşriyat, İstanbul.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenciler solfej ve makam kavramı ile sıklıkla kullanılan makamlar hakkında özet bilgi edinirler.
ÖÇ02 Rast makamında eserler öğrenirler.
ÖÇ03 Uşşak makamında eserler öğrenirler.
ÖÇ04 Hicaz makamında eserler öğrenirler.
ÖÇ05 Nihavend makamında eserler öğrenirler.
ÖÇ06 Öğrendiklerini tekrar yoluyla pekiştirirler.
ÖÇ07 Rumeli türkülerinden örnekler öğrenirler.
ÖÇ08 Hüseyni makamında örnekler öğrenirler.
ÖÇ09 Saba makamında eserler öğrenirler.
ÖÇ10 Segah makamında örnekler öğrenirler.
ÖÇ11 Folklorik örnekler öğrenirler.
ÖÇ12 Dinî örnekler öğrenirler.
ÖÇ13 Öğrenmek istedikleri farklı makamlardan eser talep edebilirler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 1
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Makam, solfej kavramlarıı ile yaygın kullanılan makamlara ilişkin kısa açıklama. Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 "Eledim eledim höllük eledim" başlıklı türkü üzerinde öğrenme çalışmaları. Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
3 "Mevla'm birçok dert vermiş" ve "Kırmızı gül demet demet" başlıklı eserler üzerinde öğrenme çalışmaları. Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
4 "Akşam oldu hüzünlendim ben yine" başlıklı şarkı üzerinde öğrenme çalışmaları. Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
5 "Şemsiyemin ucu kare" ve "Hazer kıl kırma kalbin" başlıklı eserler üzerinde öğrenme çalışmaları. Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
6 "Söğüdün yaprağı narindir narin" ve "Elim sensin kolum sen" başlıklı parçalar üzerinde öğrenme çalışmaları. Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
7 "Değdi saçlarım bahar küleği" başlıklı şarkı üzerinde öğrenme çalışmaları. Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
8 Ara Sınavı Öğrenilmiş eserler üzerine tekrar çalışmaları. Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav
9 "Ey garip bülbül diyarın kandedir?" başlıklı ilahi üzerinde öğrenme çalışmaları. Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
10 "Ben yaralı ceylanım" başlıklı şarkı ve "Biz dünyadan gider olduk" başlıklı ilahi üzerinde öğrenme çalışmaları. Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
11 "Ya Resulallah şefaat eyle" başlıklı ilahi üzerinde öğrenme çalışmaları. Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
12 "Ey gönül bakma cihane" başlıklı ilahi üzerinde öğrenme çalışmaları. Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
13 "Aşkın ile âşıklar yansın ya Resulallah" başlıklı ilahi üzerinde öğrenme çalışmaları. Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
14 "Bir kızıl goncaya benzer dudağın" başlıklı şarkı üzerinde öğrenme çalışmaları. Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
15 "Mendilimin yeşili" ve "İsm-i Sübhan virdin mi var?" başlıklı parçalar üzerinde öğrenme çalışmaları. Kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
16 Final Sınavı Öğrenilmiş eserlerin tekrarı, hataların düzeltilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav
17 Final Sınavı Genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 10:08