Genel Bilgi
Kod | IHS406 |
Ad | Günümüz Kelam Problemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ŞIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
İnanç problemi sorunlara farklı yaklaşım geliştirmek, çözüm üretmek.
Dersin İçeriği
Güncel inanç sorunları ve çözüm yolları
Dersin Ön Koşulu
Bir problemin çözümüne yönelik araştırma ve yorumlama kabiliyetinin geliştirilmesi Alan bilgisi edinimi Alanında bilimsel yeterlilik Analitik düşünme yeteneği kazanmak ve gerekli alt yapının sağlanması
Kaynaklar
1. Adnan Bülent Ünal, A. Bülent Baloğlu (ed.), Kelâmın İşlevselliği ve Günümüz Kelâm Problemleri 2. Ahmet Güç, Satanizm 3. Ali Köse (ed.), Sekülerizm Sorgulanıyor 4. Aydın Topaloğlu, Teizm ya da Ateizm: Tanrıtanımazlığın Felsefî Boyutları
Notlar
DİA Maddeleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Günümüzde İslâm itikadı açısından problem teşkil eden konular hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Bu problemli konuların, fikir akımlarının ve teorilerin ortaya çıkışları ve tarihsel süreç içerisinde aldıkları şekilleri tanır.; |
ÖÇ03 | Onların İslâm itikadına ters düşen yanlarını tespit ve analiz edebilir.; |
ÖÇ04 | Bu problemler karşısında İslâm dininin temel kaynak ve dinamiklerinden yararlanarak bunların çözümünde doğru ve günümüz için geçerli olabilecek cevaplar geliştirebilme yetisi kazanır. |
ÖÇ05 | Bu problemlere İslâm dünyasında geçmişte ve günümüzde ne gibi cevaplar verildiğini öğrenir ve aynı zamanda bu cevapları bir iç-kritiğe tâbi tutarak kuvvetli ve zayıf yönlerini tespit eder.; |
ÖÇ06 | Ateizm, materyalizm ve pozitivizm gibi din karşıtı akımların temel tezlerini tanır, bunlara karşı dinin nasıl bir duruşa sahip olması gerektiğini tartışır.; |
ÖÇ07 | Günümüzde yaşanan sosyal hayatın temel özelliklerini kavrayarak inanç noktasında ortaya çıkardığı problemlere İslâmî tez ve öneriler üretebilme mekanizmasına sahip olur.; |
ÖÇ08 | Satanizm gibi toplumsal düzeni ve ahlâkı olumsuz yönde etkileyen akımların gerisindeki felsefî, psikolojik ve sosyolojik altyapının farkında olarak bunların topluma olan zararlarını önleme noktasında ne gibi öneriler sunulabileceğini tartışır.; |
ÖÇ09 | Problemlere hissî değil, objektif, eleştirel ve bütüncül bir tarzda bakar.; |
ÖÇ10 | İleride İslâm itikadının karşısına problem olarak çıkabilecek durumlara karşı uyanık olur ve bunlara cevap ve çözüm üretme refleksi kazanır.; |
ÖÇ11 | İnanç sorunları içerisinde fonksiyonsuz din ve bid’atlerin beslendiği kaynaklar: Tenasühü (reenkarnasyon) öğrenir. |
ÖÇ12 | İnanç sorunları ile ilgili Ruh ve ruhla ilgili hususlar; tekrar doğuşun beslendiği kaynakları öğrenir. |
ÖÇ13 | İnanç sorunları ile ilgili problemlere yaklaşmayı ve çözüm üretmeyi öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gnostik yaklaşımlar | Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Sihri ve Büyü | Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
3 | Medyum ve kahinler | Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Deizm | Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
5 | Dejavu | Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
6 | Eşcinsellik | Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
7 | Darwinizm | Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Books, videos, websites and articles on the subject | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Satanizm | Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
10 | Tüp Bebek ve cinsiyet belirleme | Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
11 | intihar | Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma |
12 | ötenazi | Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
13 | toplumsal adalet | Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | toplumsal cinsiyet algısı | Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Hurufilik | Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |