Genel Bilgi
Kod | IHS462 |
Ad | Zihin Felsefesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Merve KOYUNCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Zihin felsefesinin klasik felsefenin de konusu olan tartışmalarının başlangıcını görerek modern düşüncede ve çağdaş felsefedeki yerini anlayıp sahası içerisine giren araştırma konuları hakkındaki temel görüşleri öğrenmek ve yorumlamaktır.
Dersin İçeriği
Zihin kavramı, bilinç problemi, zihin-beden problemi, öteki zihinler sorunu, yapay zekâ teorisi, zihin kuramları, öznellik.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
De La Mettrie, J. O. (1980). İnsan Bir Makine, (E. Bayramoğlu, Çev.). İstanbul: Havass Yayınları. Heil, J. (2020). Zihin felsefesi: Çağdaş bir giriş (S. Akbıyık ve M. Bilgili, Çev.). İstanbul: Küre Yayınları.
Notlar
Hofstadter, D. R., Dennett, D. C., & Doruker, F. (2008). Aklın gözü: benlik ve ruh üzerine hayaller ve düşünceler. Boğaziçi Üniversitesi. Koç, T. (2005). Ölümsüzlük Düşüncesi, İstanbul: İz Yayıncılık. Shaffer, J. A. (2005). Zihin Felsefesi, (T. Koç, Çev.). İstanbul: İz Yayıncılık. (Orijinal baskı, 1968). Urhan, V., Uslu, S. (ed.) (2019). Zihin felsefesi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2019. Zeman, A. (2012). Bilinç Kullanım Kılavuzu, (G. Koca, Çev.). İstanbul: Metis Yayınevi. (Orijinal baskı,2002).
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Zihin felsefesinin felsefi bir disiplin olarak hangi konularla ilgilendiğini açıklar. |
ÖÇ02 | Zihin felsefesinin tarihsel gelişimini açıklar. |
ÖÇ03 | Zihin-beden problemini kavrar. |
ÖÇ04 | Zihin felsefenin çağdaş felsefedeki yerini tayin eder ve önemini kavrar. |
ÖÇ05 | Çağdaş felsefede zihin felsefesinin ilgili olduğu tartışmaları bilir ve söz konusu tartışmalarla fikirsel irtibatını kurar. |
ÖÇ06 | Zihin felsefesinin disiplinlerarasılık bakımından ilgili olduğu nörobilim, psikoloji, teknik bilimlerle irtibatını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Zihin Felsefesi Nedir? | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Antikçağda Zihin Kavramı | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Aristoteles’te Zihin Kavramı | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Descartes’te Düalizm Problemi | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Zihin-Beden Problemi ve Temel Yaklaşımlar | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Öteki Zihinler Problemi | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Çağdaş Felsefede Temel Kuramlar | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava Hazırlık çalışmalarının Yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Doğalcı Zihin Kuramı | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
10 | Doğalcılık ve İmaları | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Genetik ve Çevre İkileminde Zihin Kavramı | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kişisel Özdeşlik Problemi | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Makineler Düşünebilir Mi? | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yapay Zekâ Fikrinin Tarihi | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Qualia/ Nitelceler Sorunu | Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık ve konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık ve konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 81 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,24 | ||
AKTS | 3 AKTS |