SNFZ301 Hayat Bilgisi Öğretimi

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SNFZ301
Ad Hayat Bilgisi Öğretimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ALPER YONTAR
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi ALPER YONTAR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi ALPER YONTAR (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı öğretmen adaylarına Hayat Bilgisi öğretimini güncel yaklaşımlara uygun şekilde gerçekleştirebilmek için gerekli olan temel bilgi, beceri ve tutumların kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği

Dersin içeriğini, Hayat Bilgisinin tanımı ve kapsamı, tarihsel gelişimi, öğretim programı, Hayat Bilgisi öğretiminde kullanılabilecek strateji, yöntem ve teknikler ile ölçme değerlendirme türleri, Hayat Bilgisi öğretiminde kavram beceri ve değer eğitimi konuları oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Gültekin, M. (2015). Hayat bilgisi öğretimi. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.

Notlar

Öğretim elemanının paylaşacağı tez ve makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hayat Bilgisinin tanım ve kapsamını açıklar.
ÖÇ02 Dünyada ve Türkiye'de Hayat Bilgisi öğretiminin tarihsel gelişimini değerlendirir.
ÖÇ03 Hayat Bilgisi öğretim programını değerlendirir.
ÖÇ04 Hayat Bilgisi öğretiminde kullanılabilecek strateji, yöntem ve teknikleri açıklar.
ÖÇ05 Hayat Bilgisi öğretim etkinliklerini planlar.
ÖÇ06 Hayat Bilgisi dersinde kavram öğretimi yaklaşımlarını örneklerle açıklar.
ÖÇ07 Hayat Bilgisi dersinde beceri öğretimi için örnek bir etkinlik geliştirir.
ÖÇ08 Hayat Bilgisi dersinde değer öğretimi yaklaşımlarını örneklerle açıklar.
ÖÇ09 Hayat Bilgisi dersinde kullanılabilecek ölçme-değerlendirme yöntemlerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. 4
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. 2
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. 3
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur.
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder.
PÖÇ23 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. 3
PÖÇ24 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. 2
PÖÇ25 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. 4
PÖÇ26 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 TANIŞMA, HAYAT BİLGİSİ: TANIMI, AMACI VE DOĞASI Yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ TARİHSEL GELİŞİMİ Konunun kaynak kitaptan okunması, farklı kaynaklardan desteklenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 GÜNCEL HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ TANITIMI Güncel Hayat Bilgisi programının internetten araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 HAYAT BİLGİSİ DERSİNDE ÖĞRETİMİ PLANLAMA Dersi planlama ile ilgili bilgilerin tazelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI VE TEMEL BECERİLER Hayat Bilgisi dersinde verilebilecek becerilerin araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 HAYAT BİLGİSİ DERSİNDE DEĞER EĞİTİMİ VE UYGULAMA ÖRNEKLERİ Hayat Bilgisi dersinde verilebilecek değerlerin araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 HAYAT BİLGİSİ DERSLERİNDE KAVRAM ÖĞRETİMİ Kavram öğretim stratejilerinin araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav İşlenen konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER Strateji, yöntem ve teknik kavramlarının araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 HAYAT BİLGİSİ DERSİNDE KULLANILABİLECEK ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYALLERİ Hayat Bilgisi öğretiminde kullanılabilecek materyallerin araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarının araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİMİ, DEZAVANTAJLI GRUPLARA HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Birleştirilmiş sınıf kavramının araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINDA VATANDAŞLIK VE ÇOCUK HAKLARI Çocuk hakları tarihçesinin araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE TARİH, DOĞA VE ÇOCUK Tarih, doğa ve çocuk ilişkisinin araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE MEDYA VE ÇOCUK Medyanın çocuk üzerindeki etkilerinin araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İşlenen konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İşlenen konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 11 11
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 125
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,00
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.12.2024 10:13