Genel Bilgi
Kod | SNFS310 |
Ad | İlkokul Ders Kitapları İncelemesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Hatice Beyza ALBAYRAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğretim programlarına uygun olarak hazırlanmış farklı derslere ait kitapların öğretimini yapacak olan öğretmen adaylarının, sınıfta kullanacakları ders kitaplarını ve bu kitaplardaki konuları tanımalarını ve öğrenmelerini sağlamak; ders kitaplarını amaç, içerik ve etkililik açısından değerlendirebilme becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriği
Ders kitabı, eğitim sürecinde ders kitabının önemi, ders kitabı öğretim programı ilişkisi, ders kitabının taşıması gereken özellikler, ders kitabı inceleme.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Demirel, Ö. ve Kıroğlu, K. (2021). Ders kitabı incelemesi. Pegem Akademi, Ankara. Kılıç, A., Seven, S. (2002). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Ankara: Pegem A Yayıncılık, Küçükahmet, L. (2003). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Ankara: Nobel Yayınevi,
Notlar
Ceylan, E. ve Yiğit, B. (2003) Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Ankara: Anı Yayıncılık, Şahin,C., Yavuz, N., Karabağ, S., Tertemiz, N. ve ark. (2001) Ders kitabı inceleme kılavuzu (Sosyal Bilgiler) Ankara: Nobel Yayınevi Kılıç, Z. ve ark. (2001) Ders kitabı inceleme kılavuzu (Fen Bilgisi), Güçlü, N. ve ark. (2001) Ders kitabı inceleme kılavuzu (Hayat Bilgisi),Ataman, A. ve ark. (2001) Ders kitabı inceleme kılavuzu (Türkçe), Duman, T. ve ark. (2001) Ders kitabı inceleme kılavuzu (Matematik), Şahin, C. (2003). Ders Kitabı Konu Alanı İncelemesi: Sosyal Bilgiler. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ders kitaplarıyla öğretim programı arasındaki ilişkiyi kavrar. |
ÖÇ02 | Ders kitaplarını kullanmanın olumlu yanlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Ders kitaplarını öğretim programı açısından değerlendirir. |
ÖÇ04 | Ders kitaplarını dil ve anlatım açısından değerlendirir. |
ÖÇ05 | Ders kitaplarını bilimsel içerik açısından değerlendirir. |
ÖÇ06 | Ders kitaplarını görsel tasarım açısından değerlendirir. |
ÖÇ07 | Ders kitaplarını tasarım ve dış yapı özellikleri açısından değerlendirir. |
ÖÇ08 | Ders kitaplarını ölçme ve değerlendirme özellikleri açısından değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. | 3 |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. | 3 |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders kitabı anlamı ve açıklamaya dönük beyin fırtınası | Ders kitabı anlamı ve açıklama ile ilgili araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Eğitimi sürecinde ders kitabının önemi | Araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
3 | Ders kitabı-öğretim programı ilişkisi I | Araştırma yapma ve sunma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Ders kitabı-öğretim programı ilişkisi II | Araştırma yapma ve sunma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Ders kitabının taşıması gereken özellikler-genel | Araştırma yapma ve sunma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Problem Çözme |
6 | Ders kitabının taşıması gereken özellikler-fiziksel | Araştırma yapma ve sunma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
7 | Ders kitabının taşıması gereken özellikler-içeriksel | Araştırma yapma ve sunma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Ders kitabı değerlendirme ölçütleri oluşturma I | Konuyla ilgili literatür çalışması yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Problem Çözme |
10 | Ders kitabı değerlendirme ölçütleri oluşturma II | Konuyla ilgili literatür çalışması yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Problem Çözme |
11 | Farklı konu alanlarına göre hazırlanmış ders kitaplarını inceleme I | Belirlenen kriterlere göre seçtiği ders kitabını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
12 | Farklı konu alanlarına göre hazırlanmış ders kitaplarını inceleme II | Belirlenen kriterlere göre seçtiği ders kitabını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
13 | Farklı konu alanlarına göre hazırlanmış ders kitaplarını inceleme III | Belirlenen kriterlere göre seçtiği ders kitabını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | Farklı konu alanlarına göre hazırlanmış ders kitaplarını inceleme IV | Belirlenen kriterlere göre seçtiği ders kitabını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
15 | Örnek bir ders kitabı önerisi geliştirme | Bireysel düşünme ve problem çözmeye dönük hazırlık yapma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |