SNFS416 Sınıf İçi Öğrenmelerin Değerlendirilmesi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SNFS416
Ad Sınıf İçi Öğrenmelerin Değerlendirilmesi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. AYTEN İFLAZOĞLU SABAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesinde işe koşacakları ölçme ve değerlendirme konusundaki bilgi ve becerilerini geliştirmektir.

Dersin İçeriği

Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri; geleneksel yaklaşımlara dayalı araçlar: Yazılı sınavlar, kısa cevaplı sınavlar, doğru yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar; öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: Gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirmesi, öz değerlendirme, tutum ölçekleri; öğrenci başarısının değerlendirilmesinde dikkat edilecek hususlar; öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi ve not verme.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Bahar, M.; Nartgün, Z.; Durmuş, S. & Bıçak, B. (2000). Geleneksel-alternatif ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.Yılmaz, Hasan (2004). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Konya: Çizgi Kitabevi

Notlar

Erkuş, A. (2006). Sınıf öğretmenleri için ölçme ve değerlendirme: Kavramlar uygulamalar. Ankara: Ekinoks Yayınları.Özçelik, Durmuş Ali (1998). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: OSYM yayınları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sınıf içi değerlendirme ve öğrenme arasındaki ilişkiyi kavrayabilme
ÖÇ02 Geleneksel yaklaşımlara dayalı araçları (Yazılı sınavlar, kısa cevaplı sınavlar, doğru yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar) tanıma ve örnek hazırlayabilme.
ÖÇ03 Öğrenciyiçokyönlü tanımaya dönükaraçları (Gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirmesi, öz değerlendirme, tutum ölçekleri) tanıma ve örnek hazırlayabilme
ÖÇ04 Bir ölçme aracında bulunması gereken özellikleri açıklayabilme.
ÖÇ05 Değerlendirme uygulamalarını ölçme ve değerlendirme kural ve ilkeleri açısından analiz edebilme


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. 5
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 4
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. 4
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur.
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder.
PÖÇ23 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur.
PÖÇ24 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur.
PÖÇ25 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır.
PÖÇ26 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sınıf içi değerlendirmeye giriş, değerlendirme ve sınıf içi öğrenme ilişki İlgili kaynaklar inceleyerek derse gelme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
2 Ölçme değerlendirme ve sınıf içi öğrenme ilişkisi İlgili kaynaklar inceleyerek derse gelme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
3 Eğitimde kullanılan ölçme ve değerlendirme yaklaşımları İlgili kaynaklar inceleyerek derse gelme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
4 Değerlendirme uygulamaları 1: Geleneksel yaklaşımlar: Yazılı sınavlar, kısa cevaplı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler I İlgili kaynaklar inceleyerek derse gelme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
5 Değerlendirme uygulamaları 1: Geleneksel yaklaşımlar: Yazılı sınavlar, kısa cevaplı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler II İlgili kaynaklar inceleyerek derse gelme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
6 Değerlendirme uygulamaları 1: Örnek başarı testi analizi I İlgili kaynaklar inceleyerek derse gelme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
7 Değerlendirme uygulamaları 1: Örnek başarı testi analizi II İlgili kaynaklar inceleyerek derse gelme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Değerlendirme uygulamaları 2: Alternatif Değerlendirme Araçları: Gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası I İlgili kaynaklar inceleyerek derse gelme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
10 Değerlendirme uygulamaları 2: Alternatif Değerlendirme Araçları: Gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası II İlgili kaynaklar inceleyerek derse gelme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
11 Değerlendirme uygulamaları 2: Örnek analizi İlgili kaynaklar inceleyerek derse gelme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
12 Değerlendirme uygulamaları 3: Sınıf içi etkileşim ve biçimlendirici değerlendirme İlgili kaynaklar inceleyerek derse gelme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
13 Öğrenci sunumları (kendi dizayn ettikleri bir değerlendirme aracı) I İlgili kaynaklar inceleyerek derse gelme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
14 Öğrenci sunumları (kendi dizayn ettikleri bir değerlendirme aracı) II İlgili kaynaklar inceleyerek derse gelme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
15 Değerlendirme ve not verme İlgili kaynaklar inceleyerek derse gelme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 10:25