Genel Bilgi
Kod | SNFZ217 |
Ad | İlkokulda Program Geliştirme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Fatma KARAÇOBAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. Fatma KARAÇOBAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Arş.Gör.Dr. Fatma KARAÇOBAN (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencilerin program geliştirme süreci ile ilgili temel kavramları tartışabilmeleri ve bir programın tasarlama, hazırlama ve uygulama sürecinde neler yapabilecekleri ile ilgili bilgi sahibi olmaları amaçlanmştır.
Dersin İçeriği
Program Geliştirmede Temel Kavramlar, Program Geliştirmenin Kuramsal Temelleri: Felsefi ve Toplumsal Temelleri, Program Geliştirmenin Kuramsal Temelleri: Psikolojik ve Tarihi Temelleri, Program Geliştirme Süreci, Eğitim Programları Modelleri, Eğitim Programı Tasarısı Hazırlama, Program Geliştirmede Yeni Yönelimler, Eğitim Programlarının Denenmesi ve Değerlendirilmesi
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Eğitimde Program Geliştirme Fatma Varış Ank. Üniversitesi.Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme Özcan Demirel. PegemA.
Notlar
Program geliştirme ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Program geliştirme ile ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Program geliştirme sürecinin kuramsal temellerini açıklar. |
ÖÇ03 | Program geliştirme modellerini açıklar. |
ÖÇ04 | Program tasarım yaklaşımlarını açıklar ve uygun olanı seçer. |
ÖÇ05 | İhtiyaç analizi aşamaları ve tekniklerini açıklar. |
ÖÇ06 | Kendi alanına uygun kazanım cümleleri yazar. |
ÖÇ07 | Kendi alanı ile ilgili içeriğin seçimi ve düzenlenmesi sürecini açıklar. |
ÖÇ08 | Uygun eğitim durumlarının nasıl hazırlanacağını açıklar. |
ÖÇ09 | Program değerlendirme sürecini açıklar. |
ÖÇ10 | Taslak öğretim programı geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. | 2 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. | 2 |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. | 2 |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. | 2 |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Program geliştirme ile ilgili temel kavramlar | ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Program geliştirmenin kuramsal temelleri: psikolojik,bireysel,tarihsel,konu alanı | ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Program geliştirmenin kuramsal temelleri: felsefi, toplumsal ve ekonomik | ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Program geliştirme yaklaşımları | kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Program geliştirme modelleri | modellerin akış şemalarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Program geliştirme süreci | süreç aşamaları ile ilgili plan yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İhtiyaç analizi ve ihtitaç analizinde kullanılan teknikler | ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Amaç, kazanım kavramı ve amaçların sınıflaması | programların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Amaç yazma yaklaşımları | programların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | İçeriğin seçimi ve içeriğin düzenlenmesi | programların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Eğitim durumlarının düzenlenmesi | öğretim yöntemleri notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Program değerlendirme süreci ve program değerlendirme yaklaşımları | ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | MEB'in program geliştirme modeli | milli eğitim bakanlığının sitesinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | MEB programlarının incelenmesi | MEB programının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,08 | ||
AKTS | 3 AKTS |