Genel Bilgi
Kod | ECF108 |
Ad | Analitik Kimya I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SABRİYE AYDINOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. Dr. Öğr. Üyesi SABRİYE AYDINOĞLU (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Analitik kimyadaki temel kavramların ve prensipleri n öğrenilerek klasik kimyasal analizde uygulanan kalitatif ve kantitatif işlemlerin hangi prensiplere dayandığı ve nasıl uygulayabileceklerini kavralamaları, gerekli hesaplamaları yapabilmeleri amaçlanmaktadır. Bunun yanısıra elde ettikleri analiz sonuçlarının anlamlılığının belirlenmesi ve istatiksel olarak değerlendirilmesine yönelik temel bilgilerin kazanılması hedeflenmiştir.
Dersin İçeriği
Analitik kimya, maddenin yapısını inceleyen ve açıklayan, diğer bir ifade ile maddeyi oluşturan bileşenleri ve miktarlarını inceleyen uygulamalı bir bilim dalıdır. Bu dersin kapsamında öğrenciler, Analitik Kimyadaki temel kavramları, derişim birimleri, denge sabitleri, aktiflik, çözünürlük, asit - bazlar, pH, tamponlar, gravimetri, volumetri ve titrasyonlar, konularında teorik bilgiye sahip olurlar. Dersin pratik uygulamalarında ise, I - V. Grup katyonlarını ve anyonlarını ve bunların özelliklerini öğrenir ve nitel analizlerini yapar. Teorik de öğrendikleri bilgiler ışığında çeşitli titrasyon (asit-baz titrasyonları, karbonat-bikarbonat titrasyonları, indirgenme-yükseltgenme titrasyonu (permanganimetri) ve kompleksometrik titrasyonlar) teknikleri ile nicel analizler yaparlar.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
1) Harris D.C., Nicel Kimyasal Analiz, Çeviri Editörü: Ali Rehber TÜRKER, Sekinci Baskıdan Çeviri, Palme Yayıncılık, Ankara (2015) Kellner R., Mermet J.M., Otto M., Valcarcel M., Widmer H.M., Analytical Chemistry, Second Edition, Wiley-VCH (2004).
Notlar
1)D. A. Skoog, D.M. West, F. J.Holler, Crouch S.R., Analitik Kimyanın Temelleri 1. Cilt, Çeviri Editörleri: Esma Kılıç, Fitnat Köseoğlu, 8. Baskı, Bilim Yayınları, Ankara .
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Analitik Kimya ile ilgili temel kavramları kavrar. |
ÖÇ02 | Temel Hesaplamaları yapabilir. |
ÖÇ03 | Kimyasal Analizde Hataları tanımlar ve istatiksel analizini uygular. |
ÖÇ04 | Sulu çözeltiler, asit baz ve pH kavramlarını kavrar ve hesaplamlarını yapar. |
ÖÇ05 | Tampon çözeltilerin mantığını kavrar ve tampon çözelti hesaplamalarını uygular. |
ÖÇ06 | Aktiflik katsayısı ve dengeye elektrolitlerin etkisini kavrar. |
ÖÇ07 | Çözünürlük, Çözünürlük çarpımı hesaplamalarını ayrımsal çöktürmeyi kavrar. |
ÖÇ08 | Gravimetri ve Titrimetri ile ilgili temel prensipleri tanımlar. |
ÖÇ09 | Farklı titrimetri uygulamalarını öğrenir ve hesaplamalarını yapma becerisine sahip olur. |
ÖÇ10 | Elektrolit etkisinin kimyasal denge üzerine etkisini açıklar |
ÖÇ11 | Kompleks sistemlerde denge problemlerinin çözer |
ÖÇ12 | Nötralizasyon Titrasyonlarının Ana İlkelerini kavrar ve Uygular |
ÖÇ13 | Zayıf asit ve bazların iyonlaşma sabitlerini hesaplar. |
ÖÇ14 | Kompleks oluşum reaksiyonlarını ve titrasyonlarını açıklar. |
ÖÇ15 | Çöktürme Reaksiyonlarını ve Titrasyonlarını açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Analitik Kimyada Temel Kavramlar | Ders Kitabı ve Güncel Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
2 | Analitik Kimyada Hesaplamalar ve Kimyasal Analizde Hatalar | Ders Kitabı ve Güncel Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
3 | İstatiksel verilen işlenmesi ve Değerlendirilmesi | Ders Kitabı ve Güncel Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Sulu Çözeltiler | Ders Kitabı ve Güncel Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Kimyasal Denge | Ders Kitabı ve Güncel Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Asit, Baz Kavramları pH Hesaplamaları ve Tampon Çözeltiler | Ders Kitabı ve Güncel Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
7 | Kimyasal Dengelere Elektrolit Etkisi ve Karmaşık Sistemlerde Denge Problemleri | Ders Kitabı ve Güncel Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Gravimetrik Analiz Yöntemleri | Ders Kitabı ve Güncel Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
10 | Analitik Kimyada Titrasyonlar ve Volumetri | Ders Kitabı ve Güncel Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Nötralizasyon Titrasyonlarının Temel İlkeleri ve Uygulamaları | Ders Kitabı ve Güncel Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Karmaşık Asit Baz Titrasyonları ve Nötralleşme Titrasyonlarının Uygulamaları | Ders Kitabı ve Güncel Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
13 | Yükseltgenme İndirgenme Titrasyonları | Ders Kitabı ve Güncel Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
14 | Çöktürme Titrasyonları | Ders Kitabı ve Güncel Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Kompleksleşme Titrasyonları | Ders Kitabı ve Güncel Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |