Genel Bilgi
| Birim | ECZACILIK FAKÜLTESİ |
| ECZACILIK PR. | |
| Kod | ECF110 |
| Ad | Analitik Kimya Laboratuvarı I |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 0-3 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 2 AKTS |
| Yerel Kredi | 1.5 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Merve NENNİ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Merve NENNİ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi Merve NENNİ (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Kalitatif olarak anyon ve katyonların analizleri ilgili temel prensipleri basamaklar halinde uygulanması amaçlamaktadır. Kantitatif analiz yöntemlerinden volumetri ve gravimetri bilgilerini aciklaması ve uygulaması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Analitik Kimya 1 uygulama dersinin içeriği katyonları ve anyonların sistematik olarak kalitatif analizleri, klasik kantitatif analiz yöntemlerden volumetri ve gravimetrinin uygulamalarıdır.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Nenni M, ÇÜBİS-Ders Sunumları, 2025, Çukurova Üniversitesi. Nenni M, Çukurova Üniversitesi Eczacılık Fakültesi, Analitik Kimya I Laboratuvar Föyü
Notlar
Nenni M, ÇÜBİS-Ders Sunumları, 2024, Çukurova Üniversitesi. Analitik Kimya I Laboratuvar Föyü, Hacettepe Üniversitesi Eczacılık Fakültesi. Onur F., Analitik Kimya I Laboratuvar Föyü, Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi. Aydinoglu S., Alptekin Ö, Çukurova Üniversitesi Eczacılık Fakültesi, Analitik Kimya I Laboratuvar Föyü
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Kimyasal Analiz Yöntemlerini Tanımlar ve Yarı Mikro Kalitatif Analizde Kullanılan İşlemleri uygular. |
| ÖÇ02 | Verilen Bilinmeyen Bir Numunede Katyonların ve Anyonların Nasıl Sistematik Olarak Gruplara Ayrırır ve tanımlar. |
| ÖÇ03 | I. - V. grup katyonların tanınma testlerini uygular. |
| ÖÇ04 | Kalitatif Analizde Katyon ve Anyonların Tanınma Reaksiyonlarını yazar. |
| ÖÇ05 | Analitik Kimya I dersinde Öğrendiği Çözünürlük, Çözünürlük Çarpımı gibi Kavramların uygulamada kullanır. |
| ÖÇ06 | Analitik Kimya I Dersinde Öğrendiği Temel Hesaplamaları Kullanarak deneyde Kullanılan Reaktifleri hazırlar. |
| ÖÇ07 | Kantitatif analiz sonucunda elde ettiği verileri hesaplar. |
| ÖÇ08 | Primer standart ile ayarlama işlemini uygular. |
| ÖÇ09 | Elde ettiği nicel sonuçlarının anlamlılığını grup olarak değerlendirir. |
| ÖÇ10 | Yarı Mikro Kalitatif Analizde Kullanılan İşlemleri uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 2 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 4 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 2 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Genel Laboratuvar Tanıtımı ve Laboratuvarda Kullanılan Teknikler | Deney Föyü ve Güncel Literatür Araştırması, Kısa Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | I. Grup Katyonların Analizi | Deney Föyü ve Güncel Literatür Araştırması, Kısa Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
| 3 | II. Grup Katyonların Sistematik Analizi | Deney Föyü ve Güncel Literatür Araştırması, Kısa Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
| 4 | III. Grup Katyonların Sistematik Analizi | Deney Föyü ve Güncel Literatür Araştırması, Kısa Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
| 5 | IV. ve V. Grup Katyonların Sistematik Analizi | Deney Föyü ve Güncel Literatür Araştırması, Kısa Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
| 6 | I. Grup ve II. Grup Anyonların Kalitatif Analizi | Deney Föyü ve Güncel Literatür Araştırması, Kısa Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
| 7 | III., IV. ve V. Grup Anyonların Sistematik Analizi | Deney Föyü ve Güncel Literatür Araştırması, Kısa Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 8 | Ara Sınav | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
| 9 | Kuvvetli Asit-Baz Titrasyonları | Deney Föyü ve Güncel Literatür Araştırması, Kısa Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması |
| 10 | Zayıf Asit-Baz Titrasyonları | Deney Föyü ve Güncel Literatür Araştırması, Kısa Sınav | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
| 11 | Karmaşık- Asit Baz Sistemlerinin Titrasyonları | Deney Föyü ve Güncel Literatür Araştırması, Kısa Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
| 12 | Kompleks Oluşum Titrasyonları | Deney Föyü ve Güncel Literatür Araştırması, Kısa Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
| 13 | İndirgenme-Yükseltgenme Titrasyonları | Deney Föyü ve Güncel Literatür Araştırması, Kısa Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
| 14 | Çöktürme Titrasyonları | Deney Föyü ve Güncel Literatür Araştırması, Kısa Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
| 15 | Gravimetrik Analiz | Deney Föyü ve Güncel Literatür Araştırması, Kısa Sınav | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Alıştırma ve Uygulama |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 50 | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 50 | 20 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 9 | 9 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
| AKTS | 2 AKTS | ||