Genel Bilgi
Kod | ECF233 |
Ad | Farmasötik Kimya Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ÖZDEN TARI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ÖZDEN TARI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İlaç tasarımı ve ilaç geliştirme aşamalarının, öncü bileşik geliştirme yollarının, akılcı ilaç tasarımının ve yöntemlerinin, bilgisayar destekli ilaç tasarımının, öncü bileşiğin optimizasyonunu için moleküler modifikasyon yöntemlerinin ve ilaçlarda yapı-aktivite ilişkilerinin öğrenilmesidir.
Dersin İçeriği
Farmasötik kimyanın temel kavramları, ilaç tasarımı ve yeni ilaç geliştirme aşamaları ve yöntemleri
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
H. Akgün, A. Balkan, A. A. Bilgin, Ü. Çalış ve ark. Farmasötik Kimya Kitabı, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2013.
Notlar
H. Akgün, A. Balkan, A. A. Bilgin, Ü. Çalış ve ark. Farmasötik Kimya Kitabı, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2013.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farmasötik kimyayı ve tarihçesini açıklar. |
ÖÇ02 | İlaç tasarımı, aşamaları, öncü bileşik geliştirme yöntemleri, akılcı ilaç tasarımı ve aşamaları, bilgisayar destekli ilaç tasarımı esaslarını açıklar. |
ÖÇ03 | İlaçların reseptörlerle etkileşmesi ve metabolizma yolaklarını açıklar. |
ÖÇ04 | İlaçların fizikokimyasal özelliklerinin aktiviteleri üzerine olan etkilerini açıklar. |
ÖÇ05 | Kantitatif yapı-aktivite ilişkilerini tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Farmasötik Kimya/Medisinal Kimya: Tanımlar, tarihsel gelişim, İlaç ve ilaçların sınıflandırılması | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İlaç ve organizma: farmakodinamik ve farmakokinetik prensipler, yapı-spesifik ve yapı-nonspesifik ilaçlar | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Reseptörler ve ilaç-reseptör etkileşmeleri | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Stereokimyasal faktörler ve aktivitede önemi; İzosterizm ve biyoizosterizm | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yapı-aktivite ilişkileri | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kantitatif yapı-aktivite ilişkileri (QSAR) | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İlaçların Metabolizması | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının tekrarının yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ara Sınav Değerlendirmesi-İlaçların Metabolizması | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İlaç tasarımı ve yeni ilaç geliştirme, ilaç geliştirme aşamaları | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Öncü bileşik, öncü bileşiğin bulunma yolları | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Akılcı ilaç tasarımı, ilaç-hedef etkileşmesi, hedef yapının aydınlatılması | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Akılcı ilaç tasarımı aşamaları, kullanılan yöntemler | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bilgisayar destekli ilaç tasarımı: Ligand temelli tasarım | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Bilgisayar destekli ilaç tasarımı: Yapı temelli tasarım | İlgili ders notunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının tekrarının yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının tekrarının yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |