Genel Bilgi
Kod | ECS230 |
Ad | Farmasötik Kimya Pratiklerinin Temelleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. CEM YAMALI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. CEM YAMALI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Laboratuvar aletler ve teknikleri, ayırma-saflaştırma yöntemleri, genel sentez bilgileri, enstrümental analiz teknikleri (IR, UV vb.), titrimetrik ilaç miktar tayinleri gibi konular hakkında genel uygulamaların anlatılması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında farmasötik kimya pratikleri hakkında kompakt bilgilendirme yapılacaktır. Laboratuvar aletler ve teknikleri, ayırma-saflaştırma yöntemleri, genel sentez bilgileri, ilaçlarda ve organik bileşiklerde fonksiyonel gruplar, enstrümental analiz teknikleri (IR, UV vb.) titrimetrik ilaç miktar tayinleri gibi konuları kapsar.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
''Farmasötik Kimya Pratikleri 1-2”, Ankara Üniversitesi Basımevi “Farmasötik Kimya Pratikleri 3-4”, Ankara Üniversitesi Basımevi https://avesis.ankara.edu.tr/yayin/71af27d6-940f-4260-ada4-4eb28742f582/farmasotik-kimya-pratikleri-1-2
Notlar
ÇÜBİS-Ders Notları, 2025, Çukurova Üniversitesi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farmasötik sentez laboratuvarında kullanılan ayırma ve saflaştırma tekniklerini açıklar. |
ÖÇ02 | İşlevsel grupları öğrenir ve analizlerini yapabilir. |
ÖÇ03 | Enstrümental analiz tekniklerininin temellerini açıklar. |
ÖÇ04 | Titrimetrinin esaslarını öğrenir ve titrimetrik yöntem ile miktar tayini yapabilir. |
ÖÇ05 | Temel laboratuvar malzemelerini ve laboratuvar güvenlik kurallarını açıklar. |
ÖÇ06 | Sentez prosedürlerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Laboratuvara Giriş ve Kullanılan Aletler Hakkında Teorik Bilgilendirme | Ders Notunun İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ayırma ve saflaştırma teknikleri | Ders Notunun İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | Farmasötik sentez laboratuvarı teorik bilgiler | Ders Notunun İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | Farmasötik sentez laboratuvarı örnek deneyler | Ders Notunun İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Fonksiyonel gruplar ve analiz metodları | Ders Notunun İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Fonksiyonel grup analizi örnek deneyler 1 | Ders Notunun İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
7 | Fonksiyonel grup analizi örnek deneyler 2 | Ders Notunun İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Kompakt enstrümental analizler (UV-IR) | Ders Notunun İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
10 | Kompakt enstrümental analizler 2 | Ders Notunun İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Spektrum analizleri 1 | Ders Notunun İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Spektrum analizleri 2 | Ders Notunun İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | Titrimetrik analizlerle ilaç miktar tayini | Ders Notunun İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Nötralimetri, redoks, nitritometri, iyodometri, permanganametri ve bromometrik yöntemler | Ders Notunun İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Titrimetrik analiz örnek deneyler | Ders Notunun İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 58 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,32 | ||
AKTS | 2 AKTS |