Genel Bilgi
Kod | ECF311 |
Ad | Farmakognozi Laboratuvarı I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-3 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TUBA ŞERBETÇİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi TUBA ŞERBETÇİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi TUBA ŞERBETÇİ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Farmakognozi eczacılığın temel disiplinlerinden biri olarak doğal ürünlerin (bitki, mantar, deniz organizmaları ve diğerleri) tıptaki tedavi edici özelliğinin açıkça anlaşılmasını geliştirmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği
Farmakognoziye giriş, tıbbi bitkiler kimyası, karbohidratlar, glikozitler, tanenler, lipidler, bitki enzimleri.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Farmakognozi Laboratuvar Uygulamaları Güz yarıyılı Laboratuvar Pratikleri El Kitabı, Ç.Ü. Eczacılık Fakültesi, Farmakognozi Anabilim Dalı 2019 Farmakognozi ve Fitoterapi - Hüsnü Can Başer, Neşe Kırımer, İstanbul Tıp Kitabevi, 2021
Notlar
ders notları, güncel makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlaç ve eczacılığın çok sayıda alanında çeşitli amaçlarla en sık kullanılan nişasta örneklerinin mikroskobik incelemesini öğrenir |
ÖÇ02 | Tıbbi bitkilerdeki mikroskobik yapısal farklılıkların ayırımında kullanılan kristal tiplerinin mikroskobik incelenmesini öğrenir |
ÖÇ03 | Tıbbi bitkilerde bulunan farklı tipteki örtü tüylerinin mikroskobik incelemesini öğrenir |
ÖÇ04 | Tıbbi bitkilerde bulunan farklı tipteki salgı tüylerinin mikroskobik incelemesini öğrenir |
ÖÇ05 | Tıbbi bitkilerde bulunan farklı tipteki epiderma hücrelerinin mikroskobik incelemesini öğrenir |
ÖÇ06 | Tıbbi bitkilerde bulunan farklı tipteki sklereid yapıların mikroskobik incelemesini öğrenir |
ÖÇ07 | Tıbbi bitkilerde bulunan farklı tipteki polen, stigma ve endotesyum hücrelerinin mikroskobik incelemesini öğrenir |
ÖÇ08 | Fitokimyasal ön deneyler çerçevesinde tıbbi bitkilerde bulunan siyanogenetik glikozitlerin teşhisini bilir |
ÖÇ09 | Fitokimyasal ön deneyler çerçevesinde tıbbi bitkilerde bulunan kardiyotonik glikozitlerin teşhisini bilir |
ÖÇ10 | Fitokimyasal ön deneyler çerçevesinde tıbbi bitkilerde bulunan tanen teşhisi bilir |
ÖÇ11 | Fitokimyasal ön deneyler çerçevesinde tıbbi bitkilerde bulunan flavon teşhisini bilir |
ÖÇ12 | Fitokimyasal ön deneyler çerçevesinde tıbbi bitkilerde bulunan bioflavonoid elde eder ve shibata reaksiyonu yapar |
ÖÇ13 | Fitokimyasal ön deneyler çerçevesinde tıbbi bitkilerde bulunan antrakinon glikozitlerini teşhis eder |
ÖÇ14 | Fitokimyasal ön deneyler çerçevesinde tıbbi bitkilerde bulunan farklı çözücü sistemleri kullanarak İTK gerçekleştirir |
ÖÇ15 | Fitokimyasal ön deneyler çerçevesinde tıbbi bitkilerde bulunan saponin glikozitlerini teşhis eder ve köpürme indisi deneyini yapabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Demonstrasyon/Deneylerle ve deneylerin dahil olduğu konular hakkında kısaca bilgiler verilmesi, mikroskop yapı örneklerin gösterilmesi | Dersle ilgili kitaplar ve güncel literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Nişasta örneklerinin mikroskobik incelenmesi | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
3 | Kristal tiplerinin mikroskobik incelenmesi | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
4 | Örtü tüylerinin mikroskobik incelenmesi | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
5 | Salgı tüylerinin mikroskobik incelenmesi | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
6 | Sklereid yapıların mikroskobik incelenmesi | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
7 | Polen, stigma ve endotesyum hücrelerinin mikroskobik incelenmesi | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Demonstrasyon/Deneylerle ve deneylerin dahil olduğu konular hakkında kısaca bilgiler verilmesi, mikroskop yapı örneklerin gösterilmesi 2 | Dersle ilgili kitaplar ve güncel literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
10 | Siyanogenetik glikozitlerin teşhisi | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
11 | Kardiotonik glikozitlerin teşhisi | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
12 | Flavonoit glikozitlerinin teşhisi | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
13 | Antrakinon glikozitlerinin teşhisi | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
14 | Saponin glikozitlerinin teşhisi | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
15 | Tanen teşhisi | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
16 | Telafi ve eksik deneylerin tamamlanması | eksik konu tamamlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 9 | 9 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |