Genel Bilgi
Kod | ECF313 |
Ad | Farmasötik Teknoloji I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ESRA DEMİRTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ESRA DEMİRTÜRK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. UMAY MERVE GÜVEN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Farmasötik Teknoloji I, sıvı preparatların hastanın etkin ve güvenilir şekilde kullanabilmesi için gerekli parametreleri ve ilaç haline getirilmesi için yapılması gereken çalışmaları kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Reçete bilgisi ve doz hesabı, çözeltiler ve kinetik, sıvı form ilaç taşıyıcı sistemler, aerosoller, emülsiyon ve süspansiyon sistemler, ekstraksiyon teknolojisi ve ekstraksiyon yöntemiyle hazırlanan farmasötik preparatlar, reoloji
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
1. Martin, A., Physical Pharmacy, Lea&Febiger, Philadelphia, London, 1993. 2. Aulton M., Pharmaceutics-The Science and Dosage Form design, Churchill Livingstone, 1987.
Notlar
1. Martin, A., Physical Pharmacy, Lea&Febiger, Philadelphia, London, 1993. 2. Aulton M., Pharmaceutics-The Science and Dosage Form design, Churchill Livingstone, 1987.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farmasötik Teknoloji alanındaki temel kavramları kullanarak sıvı ilaç taşıyıcı sistemleri değerlendirebilir. |
ÖÇ02 | Sıvı formdaki ilaç taşıyıcı sistemleri listeler. |
ÖÇ03 | Emülsiyon ve süspansiyon sistemleri ve formülasyonlarının temelini kavrar, değerlendirir ve kalite kontrollerini bilir. |
ÖÇ04 | Sıvı formdaki ilaç taşıyıcı sistemlerin (çözelti, emülsiyon ve süspansiyon gibi) akış özelliklerini değerlendirebilecektir. |
ÖÇ05 | Ünit operasyonlar hakkında bilgi sahibi olur ve değerlendirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Reçete Hesaplamaları | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Çözeltiler | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Çözünürlük | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Çözelti Tipi Preparatlar | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Çözelti Tipi Preparatlara Örnekler | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kinetik | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Ekstraksiyon | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Gözlem-Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Aerosoller | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Reoloji | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Emülsiyonlar Tanımı ve Hazırlama Yöntemleri | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Emülsiyonlarda Kalite Kontrol | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Süspansiyonlar Tanımı ve Hazırlama Yöntemleri | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Süspansiyonlarda Kalite Kontrol | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel Tekrar | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Gözlem-Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Gözlem-Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |