Genel Bilgi
| Birim | ECZACILIK FAKÜLTESİ |
| ECZACILIK PR. | |
| Kod | ECF302 |
| Ad | Klinik Biyokimya |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 2 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GÜLÇİN DAĞLIOĞLU |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi GÜLÇİN DAĞLIOĞLU
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencileri organizmanın fizyolojik fonksiyonlarının moleküler temeli ve denetimi; hastalıkların biyokimyasal temelleri ve ilgili biyokimyasal laboratuvar bulgularının yorumlanması, organizmanın fizyolojik fonksiyonları ve denetimi; hastalıkların biyokimyasal temelleri ve ilgili biyokimyasal laboratuvar bulgularının yorumlanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Biyokimyasal analize giriş, dolaşım sistemi biyokimyası, karaciğer fonksiyonları ve ilgili bozukluklar; bağışıklık sistemi, bozuklukları ve ilgili biyokimyasal tanı yöntemleri; kan biyokimyası, ilgili metabolik hastalıklar ve biyokimyasal tanı yöntemleri; lipid ve fosfolipidlerin sindirimi ve lipidlerle ilgili metabolik bozukluklar; böbreğin yapısı, fonksiyonları, renal fonksiyonun ölçümü, böbrek hipertansiyon, koroner kalp hastalıkları ve ilgili biyokimyasal analizler; endokrin sistem ve ilgili hastalıklar; kanser biyokimyası.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Michael Murphy, Clinical Biochemistry, 7th Edition, Nobel press, 2023.
Notlar
Daglıoglu, G. Klinik Biyokimya Ders Notları, 2024, Adana.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Hastalıkların teşhis ve takibi için, ve hastaların yaşam kalitesini yükseltmek üzere biyokimyasal parametrelerin yorumunu yapar, tedavi planının oluşturulmasını açıklar. |
| ÖÇ02 | Klinik parametrelerle besinlerin ve ilaçların etkileşimi konusunu yorumlar. |
| ÖÇ03 | İleri düzeydeki bir araştırmayı yapabilme, toplumu sağlık alanında eğitme ve yönlendirme yetkinliğini tanımlar. |
| ÖÇ04 | Hastanın biyokimyasal bulgularını hasta öyküsü ile birleştirip, probleme dayalı çözüm geliştirebilmeyi açıklar. |
| ÖÇ05 | Yaşam boyu öğrenme ve eczacılık hizmetlerinin geliştirilmesini benimser. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 1 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 2 |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 5 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 3 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 4 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 2 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Biyokimyasal analize giriş | Güncel literatürlerden yayarlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
| 2 | Dolaşım sistemi biyokimyası, | Güncel literatürlerden yayarlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
| 3 | Bilirubin metabolizması, sarılık ve tipleri, karaciğer fonksiyonları ve ilgili bozukluklar | Güncel literatürlerden yayarlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 4 | Bağışıklık sistemi, bozuklukları ve ilgili biyokimyasal tanı yöntemleri | Güncel literatürlerden yayarlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
| 5 | Kan biyokimyası, kan pıhtılaşması, hemotolojik hastalıklar | Güncel literatürlerden yayarlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 6 | Sindirim sistemi biyokimyası | Güncel literatürlerden yayarlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 7 | Lipid ve fosfolipidlerin sindirimi ve lipidlerle ilgili metabolik bozukluklar | Güncel literatürlerden yayarlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
| 8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Böbreğin yapısı, fonksiyonları, renal fonksiyonun ölçümü, böbrek yetersizlikleri ve ilgili laboratuvar bulguları | Güncel literatürlerden yayarlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Renin-angiotensin-aldosteron sistemi | Güncel literatürlerden yayarlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Hipertansiyon, koroner kalp hastalıkları ve ilgili biyokimyasal analizler | Güncel literatürlerden yayarlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Endokrin sistem ve ilgili hastalıklar I | Güncel literatürlerden yayarlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Endokrin sistem ve ilgili hastalıklar II | Güncel literatürlerden yayarlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Diyabet ve komplikasyonları | Güncel literatürlerden yayarlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Kanser biyokimyası | Güncel literatürlerden yayarlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
| AKTS | 2 AKTS | ||