Genel Bilgi
Kod | ECF409 |
Ad | Farmakoloji IV |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Didem YILMAZ ORAL (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Genel ve lokal anestezik ilaçlar, analjezikler, stimülanlar ve kilo kaybettirici ilaçlar, hipnosedatifler, duygu durum bozukluğunda kullanılan ilaçlar, parkinson ilaçları, alzeilmer tedavisinde kullanılan ilaçlar, antianemik ilaçlar ve vitaminlerin etki mekanizmaları, yan tesirleri, kontrendikasyonları, terapötik kullanımları ve farmakokinetik özeliklerinin açıklanmasını sağlamak.
Dersin İçeriği
Santral Sinir Sistemi Farmakolojisi, Genel ve lokal anestezik ilaçlar, analjezikler, stimülanlar ve kilo kaybettirici ilaçlar, hipnosedatifler, duygu durum bozukluğunda kullanılan ilaçlar, parkinson ilaçları, alzeilmer tedavisinde kullanılan ilaçlar, antianemik ilaçlar ve vitaminlerin etki mekanizmaları, yan tesirleri, kontrendikasyonları
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, pelikan tıp teknik yayıncılık, S. Oğuz Kayaalp
Notlar
Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, pelikan tıp teknik yayıncılık, S. Oğuz Kayaalp
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Santral Sinir Sistemi Farmakolojisini Temel İlkelerini açıklarlar. |
ÖÇ02 | Genel ve Lokal Anesteziklerin etki mekanizmaları, farmakolojik özellikleri, yan tesirleri, kontrendike olduğu durumlar ve terapötik kullanımlarını açıklarlar. |
ÖÇ03 | Nöromüsküler Bloke Edici İlaçlar ve Santral Etkili Kas Gevşeticilerin etki mekanizmaları, farmakolojik özellikleri, yan tesirleri, kontrendike olduğu durumlar ve terapötik kullanımlarını açıklarlar. |
ÖÇ04 | Hipnosedatif İlaçların etki mekanizmaları, farmakolojik özellikleri, yan tesirleri, kontrendike olduğu durumlar ve terapötik kullanımlarını açıklarlar. |
ÖÇ05 | Alkoller ve Nöroleptik İlaçların etki mekanizmaları, farmakolojik özellikleri, yan tesirleri, kontrendike olduğu durumlar ve terapötik kullanımlarını açıklarlar. |
ÖÇ06 | Duygu Durum Bozukluğunda Kullanılan İlaçların etki mekanizmaları, farmakolojik özellikleri, yan tesirleri, kontrendike olduğu durumlar ve terapötik kullanımlarını açıklarlar. |
ÖÇ07 | Opioid Analjeziklerin etki mekanizmaları, farmakolojik özellikleri, yan tesirleri, kontrendike olduğu durumlar ve terapötik kullanımlarını açıklarlar. |
ÖÇ08 | Non-Sterodial Antiinflamatuvar İlaçların etki mekanizmaları, farmakolojik özellikleri, yan tesirleri, kontrendike olduğu durumlar ve terapötik kullanımlarını açıklarlar. |
ÖÇ09 | Santral Sinir Sistemi Stimulanları ve Kilo Kaybettiren İlaçların etki mekanizmaları, farmakolojik özellikleri, yan tesirleri, kontrendike olduğu durumlar ve terapötik kullanımlarını açıklarlar. |
ÖÇ10 | Antiepileptik İlaçların etki mekanizmaları, farmakolojik özellikleri, yan tesirleri, kontrendike olduğu durumlar ve terapötik kullanımlarını açıklarlar. |
ÖÇ11 | Parkinson Hastalığında ve Diğer Hareket Bozuklukları ile Alzheimer Hastalığının Tedavisinde Kullanılan İlaçların etki mekanizmaları, farmakolojik özellikleri, yan tesirleri, kontrendike olduğu durumlar ve terapötik kullanımlarını açıklarlar. |
ÖÇ12 | Vitamin ve antianemiik ilaçların etki mekanizmaları, farmakolojik özellikleri, yan tesirleri, kontrendike olduğu durumlar ve terapötik kullanımlarını açıklarlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Santral Sinir Sistemi Farmakolojisini Temel İlkeleri | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Genel ve Lokal Anestezikler | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Nöromüsküler Bloke Edici İlaçlar ve Santral Etkili Kas Gevşeticiler | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | Hipnosedatif İlaçlar 1: Genel özellikleri ve Benzodiazepinler | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Hipnosedatif İlaçlar 2: Barbitüratlar ve Diğerleri | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Alkoller ve Nöroleptik İlaçlar | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Opioid Analjezikler, İlaçların Kötüye Kullanımı ve İlaç Bağımlılığı | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Non-Sterodial Antiinflamatuvar İlaçlar | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Santral Sinir Sistemi Stimulanları ve Kilo Kaybettiren İlaçlar | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Antiepileptik İlaçlar | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Parkinson Hastalığında ve Diğer Hareket Bozuklukları | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Alzheimer Hastalığının Tedavisinde Kullanılan İlaçlar | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Antianemik İlaçlar | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Vitaminler | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |