Genel Bilgi
Kod | ECF423 |
Ad | Farmakognozi III |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TUBA ŞERBETÇİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi TUBA ŞERBETÇİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Eczacılığın temel disiplinlerinden biri olarak farmakognozi III dersi kapsamında uçucu yağlar, sabit yağlar, reçineler, mumlar, balsamlar ve katranların tıptaki tedavi edici özelliğinin eczacı bakış açısı ile kavraması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Uçucu yağlar, sabit yağlar, reçineler, mumlar, balsamlar ve katranlar
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Farmakognozi ve Fitoterapi - Hüsnü Can Başer, Neşe Kırımer, İstanbul Tıp Kitabevi, 2021
Notlar
literatür verileri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uçucu yağ taşıyan tıbbi bitkilerin morfolojisi, kültüre alınması, toplanıp kurutulmasını bilir. |
ÖÇ02 | Uçucu yağ taşıyan bitkisel drogların makroskobik ve mikroskobik açıdan özelliklerini bilir. |
ÖÇ03 | Biyolojik kökenli drogların taşıdığı uçucu yağların kullanılışları ve farmakolojik özellikleri üzerinde uzmanlaşır. |
ÖÇ04 | Uçucu yağların fiziksel, kimyasal özellikleri, formülleri, elde edilmeleri, miktar tayinleri ve teşhislerini bilir. |
ÖÇ05 | Uçucu yağ taşıyan tıbbi bitkilerin etken bileşiklerini bilir. |
ÖÇ06 | Uçucu yağların tarihçesini örneklerle anlatır. |
ÖÇ07 | Bir bitki karışımındaki uçucu yağ taşıyan bitkileri analiz eder. |
ÖÇ08 | Sabit yağlar ve uçucu yağların farkını açıklar. |
ÖÇ09 | Sabit yağlar ve uçucu yağların birlikte ve ayrı kullanılması gereken durumlara örnekler verir. |
ÖÇ10 | Sabit yağların elde edilme, miktar tayini yöntemleri, teşhis reaksiyonlarını anlatır. |
ÖÇ11 | Sabit yağ elde edilen tıbbi bitkilerin farmakolojik etkilerini bilir. |
ÖÇ12 | Reçine tanımını yapar ve drog örnekleri verir. |
ÖÇ13 | Tıbbi bitkilerden katran elde edilme yöntemlerini anlatır. |
ÖÇ14 | Balsamlar ve mumları açıklar. |
ÖÇ15 | Aromatik tıbbi bitki karışımları ve aromatik yağ karışımları hazırlama hakkında bilgi verir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Uçucu yağlara giriş | Ders kitapları, konu ile ilgili güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Uçucu yağların tarihçesi | Ders kitapları, konu ile ilgili güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Asiklik monoterpen taşıyan uçucu yağ drogları | Ders kitapları, konu ile ilgili güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Monosiklik monoterpen taşıyan uçucu yağlar | Ders kitapları, konu ile ilgili güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Bisiklik monoterpen taşıyan uçucu yağ drogları | Ders kitapları, konu ile ilgili güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Seskiterpen bileşiklerini taşıyan uçucu yağ drogları | Ders kitapları, konu ile ilgili güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Aromatik bileşikler taşıyan uçucu yağ drogları | Ders kitapları, konu ile ilgili güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav |
9 | Hidrosoller | Ders kitapları, konu ile ilgili güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Reçineler ve reçine taşıyan droglar | Ders kitapları, konu ile ilgili güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
11 | Mumlar ve balsamlar, katranlar | Ders kitapları, konu ile ilgili güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sabit yağların tanım, fiziksel özellikler, tanıma reaksiyonları | Ders kitapları, konu ile ilgili güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sabit yağların elde edilişleri, miktar tayinleri etki ve kullanılışları | Ders kitapları, konu ile ilgili güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sabit yağ taşıyan droglar ve özellikleri | Ders kitapları, konu ile ilgili güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Organik asitler, alkoller, esterler, lipidleri taşıyan droglar | Ders kitapları, konu ile ilgili güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |