Genel Bilgi
Kod | ECF406 |
Ad | Biyofarmasötik ve Farmakokinetik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ESRA DEMİRTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
öğrencilere biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik çalışmaları, çalışma tasarımları ve biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik parametrelerinin hesaplanması ve sonuçların değerlendirilmesi konusunda temel bilgiler vermektir ve veriliş yolunun (Ör. Oral, intravenöz) fonksiyonu olarak idrar ve plazma verilerinden farmakokinetik parametrelerin nasıl hesaplanacağını öğrenilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Biyoyararlanım, Biyoeşdeğerlik, Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerliği etkileyen fizyolojik ve farmasötik faktörler, Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik parametrelerinin hesaplanması, İn vitro-in vivo korelasyonlar, Kompartman modelleri ve önemi.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
1. Malcolm Rowland, Thomas N. Tozer. Clinical Pharmacokinetics, Concepts and Applications, Third Edition, Williams and Wilkins, Baltimore 1995. 2. Leon Shargel, Adrew B. C. Yu. Applied Biopharmaceutics and Pharmacokinetics, Third Edition, Pentice-Hall International Editions, 1993.
Notlar
1. Malcolm Rowland, Thomas N. Tozer. Clinical Pharmacokinetics, Concepts and Applications, Third Edition, Williams and Wilkins, Baltimore 1995. 2. Leon Shargel, Adrew B. C. Yu. Applied Biopharmaceutics and Pharmacokinetics, Third Edition, Pentice-Hall International Editions, 1993.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik çalışmalarını tasarlar. |
ÖÇ02 | Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik çalışmaları ve çalışma tasarımları ile ilgili temel kavramları bilir, |
ÖÇ03 | Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik parametrelerini hesaplar, sonuçları değerlendirir, |
ÖÇ04 | Veriliş yolunun fonksiyonu olarak idrar ve plazma verilerinden farmakokinetik parametreleri hesaplar. |
ÖÇ05 | Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerliği etkileyen fizyolojik ve farmasötik faktörleri tanımlar. |
ÖÇ06 | Kompartman modelleri ve önemini tanımlar. |
ÖÇ07 | İlacın uygulama yoluna uygun biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik çalışma tasarımı yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İlaç absorpsiyon mekanizmaları, Biyoyararlanım ve Biyoeşdeğerlik genel tanımları | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Biyoyararlanım ve Biyoeşdeğerliği etkileyen farmasötik faktörler | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Biyoyararlanım ve Biyoeşdeğerlik çalışma tasarımı | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Biyoyararlanım ve Biyoeşdeğerlik çalışmalarında istatistiksel kriterler | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik ölçütlerinin hesaplanması | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
6 | Biyofarmasötik sınıflandırma sistemi | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Tanımlar, Kompartman modelleri ve önemi | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tek kompartman modeli - i.v. enjeksiyon | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | i.v. enjeksiyon-örnek problem çözümleri | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Tek kompartman modeli - i.v.infüzyon | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Tek kompartman modeli - i.v.infüzyon 2 | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Tek kompartman modeli-Ekstravasküler uygulama | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Modelden bağımsız farmakokinetik | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Çift Kompartman modeli | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |