Genel Bilgi
Kod | ECS420 |
Ad | İnorganik Bileşiklerin Toksisitesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Göksun DEMİREL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
İnorganik maddelerin biyolojik sistemlere olası zararlı etkileri, sistemik toksik etkileri, ilaç, beslenme ve bireysel özellikler yönünden etkileşmelerin değerlendirmesi konularında bilgili ve yetkin eczacılar yetiştirmektir.
Dersin İçeriği
Akut ya da kronik olarak inorganik bileşiklerin maruziyeti durumlarında, bu maddelerin insan sağlığı üzerinde oluşturacağı etkilerin tanımlanır, tedavi yöntemlerini belirtilir.
Dersin Ön Koşulu
yoktur
Kaynaklar
Goldfrank LR, Flomenbaum NE, Lewin NA, Howland MA, Hoffman RS, Nelson LS,eds. Goldfrank s Toxicology Emergencies. 7th ed. USA: McGraw-Hill Companies; 2006, pp 1469-1556
Notlar
POISINDEX® System: Klasco RK (Ed): POSINDEX® System. Thomson Micromedex, Greenwood Village, Colorado 2.Poisoning & Drug Overdose. Fifth Ed. New York: McGraw-Hill Companies, 2006.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnorganik maddelerin toksik etkilerini tanır. |
ÖÇ02 | İnorganik maddelerin toksik etki mekanizmalarını kavrar. |
ÖÇ03 | Ağır metallerin insan sağlığı üzerinde oluşturacağı etkileri yorumlar. |
ÖÇ04 | Ağır metal zehirlenmelerinde tanı ve tedavi yöntemlerini tanır. |
ÖÇ05 | İnorganik madde zehirlenmelerinde biyolojik görüntüleme sonuçlarını yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ağır metallerle zehirlenmelere giriş | Ders Notlarının İlgili Bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ağır metallerin genel özellikleri | Ders Notlarının İlgili Bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Demir zehirlenmesi-1 | Ders Notlarının İlgili Bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Demir zehirlenmesi-2 | Ders Notlarının İlgili Bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Kurşun zehirlenmesi-1 | Ders Notlarının İlgili Bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kurşun zehirlenmesi-2 | Ders Notlarının İlgili Bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Kronik kurşun zehirlenmesi | Ders Notlarının İlgili Bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Civa zehirlenmesi | Ders Notlarının İlgili Bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Arsenik zehirlenmesi | Ders Notlarının İlgili Bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kadmiyum zehirlenmesi | Ders Notlarının İlgili Bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Bakır zehirlenmes | Ders Notlarının İlgili Bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Alüminyum zehirlenmesi | Ders Notlarının İlgili Bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Zehirlenmelerde kullanılan antidotlar ve kullanım ilkeleri | Ders Notlarının İlgili Bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Kronik maruziyette risk değerlendirme | Ders Notlarının İlgili Bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 53 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,12 | ||
AKTS | 2 AKTS |