Genel Bilgi
Kod | ECS503 |
Ad | Farmakolojide Araştırma Teknikleri ve Klinik Araştırmalar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 9. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Uygulamalı Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Farmakolojik araştırmalardaki klinik öncesi çalışmalar, klinik öncesi çalışmalarda kullanılan deneysel hayvan modelleri ve klinik araştırmaların açıklayabilme ve deneysel/klinik araştırmaların planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi konusundaki bilgi birikimlerini kullanabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Farmakolojidek iaraştırma alanları, klinik öncesi çalışmalar, deneysel hayvan modelleri, deneysel çalışmaların temel ilkeleri, klinik araştırmaların fazları, klinik araştırmaların temel ilkeleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Klinik Farmakolojinin Esasları ve Temel Düzenlemelerpelikan tıp teknik yayıncılık S. Oğuz Kayaalp
Notlar
pubmed ve diğer veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farmakolojideki araştırma alanlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Klinik öncesi deneysel araştırma yöntemlerini tanımlar. |
ÖÇ03 | Klinik öncesi deneysel araştırma yöntemlerinin temel ilkelerini tartışır. |
ÖÇ04 | İn vitro ve İn in vivo deneysel araştırmalar için uygun deneysel yöntemi belirler. |
ÖÇ05 | Deneysel hayvan modellerini tanımlar. |
ÖÇ06 | Deneysel çalışmaların planlanması, yürütülmesi ve verilerin değerlendirilmesini açıklar |
ÖÇ07 | Klinik araştırma fazlarını tanımlar ve açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | 1 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Farmakolojideki araştırma alanları | Konuyla ilgili literatür ve kitap taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Deney Hayvanı çalışmalarında etik ilkeler | Konuyla ilgili literatür ve kitap taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İn vitro deneysel yöntemler:organ banyosu çalışmaları | Konuyla ilgili literatür ve kitap taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
4 | Farklı dokularla organ banyosu çalışmalar | Konuyla ilgili literatür ve kitap taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
5 | İn vitro çalışmaların planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi | Konuyla ilgili literatür ve kitap taraması | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
6 | İn vivo çalışmalar: Analjezik İlaç Araştırılmalarında Kullanılan yöntemler | Konuyla ilgili literatür ve kitap taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
7 | İn vivo çalışmalar: Antidepresan İlaç Araştırmalarında Kullanılan Yöntemler | Konuyla ilgili literatür ve kitap taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Sunumlar gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | İn vivo çalışmaların planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi | Konuyla ilgili literatür ve kitap taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Farmakoloji çalışmalarında kullanılan deneysel hayvan modelleri: Hipertansiyon ve Diyabet | Konuyla ilgili literatür ve kitap taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Farmakoloji çalışmalarında kullanılan deneysel hayvan modelleri: Parkinson, Depresyon ve Şizofreni | Konuyla ilgili literatür ve kitap taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Klinik ilaç araştırmalarındaki etik ilkeler | Konuyla ilgili literatür ve kitap taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Klinik araştırmalar ve faz çalışmaları | Konuyla ilgili literatür ve kitap taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Klinik çalışmaların temel ilkeleri | Konuyla ilgili literatür ve kitap taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Farmakoloji çalışmalarında veri değerlendirme yöntemleri | Konuyla ilgili literatür ve kitap taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunumlar gözden geçirilmeli | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunumlar gözden | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |