Genel Bilgi
Kod | USOYL711 |
Ad | Eğitimde Temel İstatistik Teknikleri ve Uygulama |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AKIN EFENDİOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı öğrencilerin SPSS programında nicel veri girişi yapmalarını, veri dosyası oluşturmalarını ve bir veri dosyası üzerinde temel parametrik ve parametrik olmayan istatistiksel analizlerin nasıl yapılacağını öğrenmelerini sağlamaktır
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini, eğitim bilimleri kapsamında yapılan araştırmalarda sıklıkla kullanılan temel parametrik istatistiksel analiz teknikleri (betimsel istatistikler [yüzde-frekans ve çapraz tablolar], t-testi, varyans analizi, kovaryans analizi, korelasyon analizi), ilgili tekniklerin temel varsayımları ile paremetrik olmayan Kay-Kare, Mann Whitney U, Kruskal Vallis H ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testleri oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Dizüstü bilgisayara sahibi olmak
Kaynaklar
Şener Büyüköztürk, Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. PegemA Yayıncılık Vasfi Nadir Tekin, SPSS Uygulamalı İstatistik Teknikleri. Seçkin Yayıncılık
Notlar
Diğer kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci; SPSS programının temel özelliklerinin ve amacını bilir. |
ÖÇ02 | SPSS programı üzerinde bir veri dosyası oluşturur. |
ÖÇ03 | Veri dosyası üzerinde gerekli düzenlemeleri yapar. |
ÖÇ04 | Araştırma problemine (hipotezine) uygun istatistiksel analiz tekniğini belirler. |
ÖÇ05 | 5. Veri dosyası üzerinden betimsel istatistikleri yapar ve çapraz tablolar oluşturur |
ÖÇ06 | Belirlediği analiz tekniğinin varsayımlarını veri-seti üzerinde test eder |
ÖÇ07 | Problemine (hipotezine) uygun analiz tekniğini kullanarak veri analizini uygular. |
ÖÇ08 | SPSS analiz sonuçlarını makale ya da tez formatına uygun olarak düzenler |
ÖÇ09 | SPSS analiz çıktılarından elde edilen bulguları yorumlar ve rapor haline getirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri ifade eder. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilimleri, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 1 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Lisans yeterliklerine dayalı olarak öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İstatistik kavramı, yapısı, kullanım alanları | Ön hazırlık gerektirmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
2 | Eğitim araştırmalarında istatistiksel analiz ihtiyacı | Ön hazırlık gerektirmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | SPSS programının bilgisayara kurulması ve temel özellikler. | Ön hazırlık gerektirmiyor | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | SPSS programına veri girişi, veri tipleri ve tanımlamaları, veri setinin düzenlenmesi ve analize hazırlanması | Ön hazırlık gerektirmiyor | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Bir veri seti üzerinde betimsel istatistiklerin yapılması ve raporlaştırılması | Ön hazırlık gerektirmiyor | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Bir veri seti üzerinde çapraz tablo ve grafik oluşturma ve raporlaştırma | Ön hazırlık gerektirmiyor | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Araştırma problemine uygun analiz tekniğini belirleme | Ön hazırlık gerektirmiyor | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ön hazırlık gerektirmiyor | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | T-testi ve ANOVA testi uygulamaları ve raporlaştırma | Ön hazırlık gerektirmiyor | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | ANCOVA testinin uygulanması ve raporlaştırılması | Ön hazırlık gerektirmiyor | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Basit korelasyon analizi | Ön hazırlık gerektirmiyor | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Kay-Kare ve Mann Whitney U analizlerinin uygulanması ve raporlaştırılması | Ön hazırlık gerektirmiyor | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Kruskal Vallis H ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testlerinin uygulanması ve raporlaştırılması | Ön hazırlık gerektirmiyor | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Kruskal Vallis H ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testlerinin uygulanması ve raporlaştırılması-I | Ön hazırlık gerektirmiyor | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Kruskal Vallis H ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testlerinin uygulanması ve raporlaştırılması-II | Ön hazırlık gerektirmiyor | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |