Genel Bilgi
Kod | USOYL703 |
Ad | Türkçe Dersinde Metin Analizi İle Dilbilgisi Öğretimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ZEKİYE ÇAĞIMLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ZEKİYE ÇAĞIMLAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dil bilgisi öğrenimini kalıcı hale getirecek yöntemleri öğretmek, dil bilgisinin önemini ve bunun anlatım yöntemlerinin neler olacağını fark ettirmek.
Dersin İçeriği
Türkçe dersi içerisinde önemli olan dil bilgisinin metinlerin analizi ile öğretimi işlenir. Dil bilgisinin temel konularının tümden gelim yöntemi ile işlenmesinin yöntemleri anlatılır.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yok
Kaynaklar
Türk Dil Bilgisi Prof. Dr. Muharrem Ergin BOĞAZİÇİ YAYINLARI
Notlar
Dil bilgisi öğretimi üzerine yazılmış makaleler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dil bilgisi öğretiminin önemini açıklar. |
ÖÇ02 | Dil bilgisi öğretim yöntemlerini uygular |
ÖÇ03 | Metin analizi ile dil bilgisi öğretiminin öğrenci üzerindeki kalıcı öğrenme üzerindeki etkisini açıklar. |
ÖÇ04 | Dil bilgisinin metin analizi ile öğretiminin kalıcılığını ve analitik düşünebilme becerisi geliştirmesini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri ifade eder. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilimleri, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Lisans yeterliklerine dayalı olarak öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türk Dilinin özellikleri anlatılır | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Cümle çözümleme yöntemleri | Konu ile ilgili önerilmiş makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Dil bilgisi öğretiminde tüme varım yöntemi | Konu ile ilgili önerilmiş makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Tüme varım yöntemi ile kelime türlerinden İSİM konusunun anlatımı | Konu ile ilgili önerilmiş makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
5 | Tüme varım yöntemi ile SIFAT konusunun anlatımı | Konu ile ilgili önerilmiş makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | Tüme varım yöntemi ile FİİL konusunun anlatımı | Konu ile ilgili önerilmiş makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
7 | Tüme varım yöntemi ile cümle çözümleme örnekleri | Konu ile ilgili önerilmiş makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Dönem içinde öğrenilen konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Metin analizi yönteminin dil bilgisi öğretimindeki önemi | Konu ile ilgili önerilmiş makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
10 | Metin analizi yöntemi ile Kelime gruplarının öğretilmesi | Konu ile ilgili önerilmiş makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
11 | Örnek metinler üzerinden kelime gruplarının öğretilmesi | Konu ile ilgili önerilmiş makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
12 | İsim konusunun tümden gelim yöntemi ile öğretilmesi | Konu ile ilgili önerilmiş makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | Sıfat ve zarf konusunun cümle analizi ile öğretim yönteminin anlatılması | Konu ile ilgili önerilmiş makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Cümlenin ögelerinin metin analizi yöntemi ile öğretilme yönteminin örnek metinlerle anlatılması | Konu ile ilgili önerilmiş makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
15 | Örnek metinler üzerinde cümle analizi | Konu ile ilgili önerilmiş makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem içinde öğrenilen konular tekrar edilir | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem içinde öğrenilen konular tekrar edilir | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |