Genel Bilgi
Kod | SÖ1706 |
Ad | Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretiminde Beceriler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ALPER YONTAR |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretiminde temel beceriler hakkında teorik bilgi edinilmesi ve temel becerilerin geliştirilmesi sürecinin kavranmasıdır.
Dersin İçeriği
Beceri kavramı, beceri geliştirme, diğer derslerle ortak verilecek beceriler, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler derslerine yönelik beceriler ele alınacak, beceri geliştirme etkinlikleri hazırlatılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Doğanay, A. (2006). Etkin vatandaşlık için düşünme becerilerinin öğretimi. C. Öztürk (Ed.). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi içinden (s. 179-218) Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Johnson, S., Siegel, H. & Winch, C. (2010) Teaching thinking skills. New York: Continuum International Publishing Group. Karabağ, G. ve İnal, S. (2009). Hayat bilgisi dersinde beceri öğretimi. S. Öğülmüş (Ed.). İlköğretim hayat bilgisi öğretimi ve öğretmen el kitabı içinde (s. 267-478). Ankara: Pegem Akademi.
Notlar
Aslan, R. (2007). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim birinci basamaktaki öğrencilerin temel bilgi, beceri ve değerleri kazanma düzeyleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Aydın, M. Y. (2009). Sorun çözme becerisi ile yaratıcılık arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi) Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Baykara, N. (2006). Sosyal bilgiler dersinin düşünme becerileri açısından değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar. Bulut, B. ve Taşkıran, C. (2014). 6. Sınıf sosyal bilgiler programındaki kazanımların zihinsel beceriler açısından incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 1-13. Baymur, F. (1954). Hayat bilgisi dersleri. İstanbul: Maarif Yayınları. Baysal, Z. N. (2006). Hayat Bilgisi: toplumsal ve doğal yaşama bütüncül bir bakış. C. Öztürk (Ed.). Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi içinde (s. 2-17). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat bilgisi öğretimi. Ankara: Nobel Yayın ve Dağıtım. Çelikkaya, T. (2011). Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: Öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 969-990. Çelikkaya, T. (2012). Sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek için öğretmenlerin yaptıkları etkinlikler. The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science, 5(5), 57-74. Dange,J. K. (2016) Life skills: A research based Model. University news, 54(48), 67-73. Demir, M.K. (2006). İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler derslerinde eleştirel düşünme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(3), 155-169. Karabörk, T. (2020). İlkokul 1. sınıf hayat bilgisi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Kaya, B. (2015). Sosyal bilgilerde beceri öğretimi. C. Dönmez & K. Yazıcı (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi içinde (s. 263-301). Ankara: Pegem Akademi. Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2005). Hayat bilgisi öğretim programları (ilkokul 1.2. ve 3. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. MEB. (2009). İlköğretim hayat bilgisi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. MEB. (2015). Hayat bilgisi öğretim programları (ilkokul 1.2. ve 3. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. MEB. (2017). Hayat bilgisi öğretim programları (ilkokul 1.2. ve 3. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. MEB. (2018). Hayat bilgisi öğretim programları (ilkokul 1.2. ve 3. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. MEB. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve kılavuzu (4, 5, 6 ve 7. sınıf). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. MEB. (2018a). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. OECD (2016). Beceriler önemlidir: yetişkin becerileri araştırmasının kapsamlı sonuçları. Ankara: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı. https://www.oecd.org/skills/piaac/Skills-Matter-Turkey-Turkish-version.pdf sayfasından erişilmiştir. Özen, R., ve Sağlam, H. İ. (2010). İlköğretim öğrencilerinin değişim ve sürekliliği algılayışı. Akademik Bakış Dergisi, 22, 1-15. Özmete, E. (2011). Building life skills for empowerment of young people: A conceptual analysis. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar e-Dergisi, 28,1-10. Öztürk, C. (2007). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. C. Öztürk (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi-yapılandırmacı bir yaklaşım içinde (s. 21-50). Ankara: Pegem Akademi. Öztürk, M. K. (2019). Birinci sınıf hayat bilgisi ders kitabının hayat bilgisi dersi öğretim programında yer alan temel beceriler açısından incelenmesi. TURAN-SAM, 11(41), 535-541. Öztürk, T. (2015). Öğrencilerin hayat bilgisi dersi öğretim programındaki temel becerileri kazanmalarına yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim ve Bilim, 40(181), 271-292. Smith, G.F. (2002). Thinking skills: The question of generality. Journal of Curriculum Studies, 34(6), 659-678. Taşkıran, C., Baş, K. & Bulut, B. (2016). Sosyal bilgiler dersinin kendine özgü becerilerinin kazandırılma düzeyi. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 1-19. Yazıcı, K. (2006). Sosyal bilgiler ve okuma becerileri. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 273-283.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersleri aracılığıyla kazandırılmaya çalışılan becerilerle ilgili temel kavramları bilir. |
ÖÇ02 | Beceri geliştirme süreçlerini kavrar. |
ÖÇ03 | Diğer derslerle birlikte ortak kazandırılması hedeflenen becerileri açıklar. |
ÖÇ04 | Hayat Bilgisine özgü becerileri ayırt eder. |
ÖÇ05 | Sosyal Bilgilere özgü becerileri ayırt eder. |
ÖÇ06 | Beceri geliştirmeye yönelik etkinlikler planlar. |
ÖÇ07 | Beceri geliştirme süreçlerini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanına uygun temel bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri tartışır. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını tartışır. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerinin dayanaklarını açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri (makale, tez vb.) eleştirel bir gözle değerlendirir. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası bir anlayışla öğretim stratejisi, yöntem ve tekniklerini kullanır, geliştirir, derinleştirir. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütmeye istekli olur. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriğinin, kaynakların, izlenecek strateji, yöntem ve tekniklerin tanıtımı | Konuya ilişkin akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Beceri Nedir ve Nasıl Geliştirilir? | Konuya ilişkin akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Diğer Derslerle Ortak Verilecek Beceriler | Konuya ilişkin akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Diğer Derslerle Ortak Verilecek Beceriler (Devam) | Konuya ilişkin akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hayat Bilgisi Dersine Özgü Beceriler | Konuya ilişkin akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sosyal Bilgiler Dersine Özgü Beceriler | Konuya ilişkin akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sosyal Bilgiler Dersine Özgü Beceriler (Devam) | Konuya ilişkin akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ödev hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Beceri Geliştirme Etkinlikleri Planlama-1 | Etkinlik oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
10 | Beceri Geliştirme Etkinlikleri Planlama-2 | Etkinlik oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
11 | Beceri Geliştirme Etkinlikleri Planlama-3 | Etkinlik oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
12 | Beceri Geliştirme Etkinlikleri Planlama-4 | Etkinlik oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
13 | Beceri Geliştirme Etkinlikleri Planlama-5 | Etkinlik oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
14 | Beceri Geliştirme Etkinlikleri Planlama-6 | Etkinlik oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
15 | Beceri Geliştirme Etkinlikleri Planlama | Etkinlik oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava yönelik çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava yönelik çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 75 | 75 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |