Genel Bilgi
Kod | SÖ1705 |
Ad | Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretiminde Güncel Yaklaşımlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ALPER YONTAR |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretiminde güncel yaklaşımları tanıtmak ve öğrenci kazanımlarını uygulamalı olarak değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretiminde kullanılabilecek güncel strateji, yöntem ve teknikler, öğretim teknolojileri ve materyaller, ölçme ve değerlendirme yöntemleri ile öğretimin planlanması gibi konular ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Etkinlik Örnekleriyle Hayat Bilgisi Öğretimi (Ed. Bayram TAY, Ed. Yard. Şükran UÇUŞ GÜLDALI ve Murat BAŞ). Ankara: Pegem Yayıncılık. Sever, R., Aydın, M., Koçoğlu, E. (Ed.). (2017). Alternatif Yaklaşımlarla Sosyal Bilgiler Eğitimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
Notlar
Hayat Bilgisi Öğretimi (Ed. Z. Nurdan BAYSAL). Ankara: Lisans Yayıncılık. Hayat Bilgisi Öğretimi (Ed. Mehmet GÜLTEKİN). Ankara: Pegem Yayıncılık. Hayat Bilgisi Öğretimi (Ed. Semra GÜVEN ve Selahattin KAYMAKCI). Ankara: Pegem Yayıncılık. Safran, M. (Ed.). (2015). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretimi ile ilgili temel kavramları bilir. |
ÖÇ02 | Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretimine ilişkin güncel yaklaşımları kavrar. |
ÖÇ03 | Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik etkinlikler planlar. |
ÖÇ04 | Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler derslerinde vatandaşlık ve demokrasi eğitimini açıklar. |
ÖÇ05 | Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler derslerinde değerler eğitimini açıklar. |
ÖÇ06 | Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler derslerindeki becerilere örnekler verir. |
ÖÇ07 | Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler derslerinde kavram öğretimini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanına uygun temel bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri tartışır. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını tartışır. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerinin dayanaklarını açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri (makale, tez vb.) eleştirel bir gözle değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası bir anlayışla öğretim stratejisi, yöntem ve tekniklerini kullanır, geliştirir, derinleştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütmeye istekli olur. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | 2 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriğinin, kaynakların, izlenecek strateji, yöntem ve tekniklerin tanıtımı | Konuya ilişkin akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretiminin Kuramsal Temelleri | Konuya ilişkin akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretiminin Tarihsel Gelişimi | Konuya ilişkin akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Güncel Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Tanıtımı | Konuya ilişkin akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kullanılabilecek Güncel Strateji, Yöntem ve Teknikler | Konuya ilişkin akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kullanılabilecek Güncel Öğretim Teknolojileri ve Materyaller | Konuya ilişkin akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kullanılabilecek Güncel Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Konuya ilişkin akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ödev hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Derslerinde Güncel Yaklaşımlara Uygun Olarak Öğretimi Planlama | Konuya ilişkin akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Derslerinde Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi | Konuya ilişkin akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Derslerinde Değerler Eğitimi | Konuya ilişkin akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Derslerinde Beceriler | Konuya ilişkin akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Derslerinde Kavram Öğretimi | Konuya ilişkin akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Etkinlik Örneklerinin İncelenmesi | Etkinlik oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
15 | Etkinlik Örneklerinin İncelenmesi (Devamı) | Etkinlik oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava yönelik çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava yönelik çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 75 | 75 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |