Genel Bilgi
Kod | SÖ1805 |
Ad | İleri Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FİLİZ YURTAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FİLİZ YURTAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; araştırma sürecini (sorun belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama) incelemek, belli başlı bilimsel araştırma yöntemlerini (deneysel yöntem, betimleme yöntemi, tarihi yöntem vd.) gözden geçirmek ve belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmek için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini kullanarak bir araştırmayı planlama, uygulama ve sonlandırabilmektir.
Dersin İçeriği
Bilimsel araştırmaların teorik temelleri, Bilimsel metodoloji, Bilimsel süreç Araştırmayı planlama Rapor yazma
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Gliner, J. A., Morgan, G. A., & Leech, N. L. (2011). Research methods in applied settings: An integrated approach to design and analysis. Routledge.
Notlar
1. Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Yargı yayınevi; Kitap 2. Karasar, N., (2000) Araştırma Raporu Hazırlama, Ankara, Yargı Yayınevi Kitap 3. Suat, M., ( 1988) Bilimsel Araştırma Teknikleri, Ankara, AÜ yayınevi Kitap 4. Tarkun, E., Araştırmada Dizayn, İstanbul, 2003 Kitap 5. Erdoğan, İ. (1998). Araştırma Dizaynı ve İstatistik Yöntemleri. Ankara: Emel Matbaası; Kitap 6. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Bişkek: (Ders Notu); Yayın 7. Kütükoğlu, S. M., Tarih Araştırmalarında Usul, Kübbealtı Neşriyatı, Istanbul, 1998.; Kitap 8. Aziz, Aysel, Araştırma Yöntemleri, Teknikleri ve İletişim: 3. baskı, Turhan Kitabevi, Ankara, 2003. Kitap 9. Şenemoülu, N., İstatistiksel Araştırma Dizaynı, Nobel yayınları, Ankara, 2005. Kitap 10. SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, Kalaycı, Ş. (ed), A yayın dağıtım, Ankara-2005; Kitap
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Araştırmanın kuramsal kavramını öğrenmek; araştırmanın ne olduğunu, ne olmadığını ve araştırmanın farklı tanımlarını açıklayabilme; araştırmanın hedeflerini tanıtmak ve araştırmadaki motivasyonu belirlemek |
ÖÇ02 | Araştırma problemini formüle edebilme, bir araştırma probleminin nasıl sınırlandırıldığını ve değerlendirildiğini tartışabilme, bilimsel araştırma sürecinin mantığı hakkında bilgi sahibi olabilme |
ÖÇ03 | Araştırma problemini seçebilme, araştırma konusu (tez) çalışmasını formüle edebilme, araştırılan problemlerin alaka düzeyini gösterebilme, amaç ve hedefleri, çalışmanın amacını ve konusunu belirleyebilme |
ÖÇ04 | Araştırmayı rasyonel bir şekilde planlayabilme |
ÖÇ05 | Araştırmanın kavramsal çerçevesini oluşturabilme, hipotezin doğasını tanımlayabilme ve işlevlerini tanımlayabilme, farklı hipotez türlerini ve hipotezin iyi özelliklerinin neler olduğunu tanımlayabilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek Lisans yeterliliklerine dayalı olarak sınıf öğretmenliği alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanındaki farklı disiplinlerle ilişki kurar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir şekilde yaklaşarak ileri düzeyde araştırma yapar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni bilimsel yöntemler geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; özgün araştırmalar gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni fikirlerin eleştirel analiz, sentez ve değerlendirilmesini yapar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntemi kullanarak sınıf öğretmenliği alanına özgün bir çalışma üretir. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir makale yayınlar. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili özgün ve disiplinler arası çalışmalar yapar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ya da takım olarak çalışır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni fikir ve yöntemler üretir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik bir zeminde yürütür. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretim stratejilerini geliştirir ve uygular. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve geliştirir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili toplantılara katılır ve özgün görüşlerini savunur. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde yazılı ve sözlü olarak kullanır. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarark iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak kişi ve kurumlara işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir. | |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili değerleri geliştirir ve ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtım | Ön hazırlığı yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bilimsel ve araştırma çalışmalarının teorik temelleri | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Bilimsel özgün çalışmanın genel metodolojisi | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
4 | Bilimsel araştırma sürecinin mantığı | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Araştırma modeli | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Araştırmayı Planlama | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kavramsal Çerçeve | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Araştırma Problemi ve Amaçları | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Uygulamalı araştırma yöntemleri | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Literatür Taraması | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Araştırma raporu yazma | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bilimsel araştırmada etik | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bilimsel tartışmalar | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Dönem değerlendirme | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 17 | 6 | 102 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 201 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,04 | ||
AKTS | 8 AKTS |