Genel Bilgi
Kod | ECS504 |
Ad | Farmakogenetik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 10. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Farmakogenetik ile ilgili temel kavramları, bireysel tedaviyi taanımlar ve genetik farklılıkların ilaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özellikleri, ilaç etkileşmelerindeki rolü ve klinikte farmakogenetiğin açıklanması ve değerlendirmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bireyler arası değişkenlikte genetik ve çevresel faktörler, farmakogenetik ve bireysel tedavi, ilaçların farmakokinetik ve farmakodinamikk özelliklerinde genetik faktörlerin rolü, gen tedavisi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Goodman ve Gilman'ın Farmakoloji ve Tedavi
Notlar
Pubmed
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farmakogenetik ve bireysel tedaviyi açıklar |
ÖÇ02 | Genetik ve çevresel faktörlerin bireyler arası ilaç yanıtlarındaki farklılıklara katkısını değerlendirir. |
ÖÇ03 | İlaç farmakokinetiğindeki değişiklerde genetik faktörlerin mekanizmasınıri tanımlar. |
ÖÇ04 | İlaç farmakodinamiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikleri açıklar |
ÖÇ05 | İlaç farmakokinetiğinde değişmelere neden olan olası enzim polymorfizmleri açıklar. |
ÖÇ06 | Kişiselleştirilmiş tedavide farmakogenetiğin önemini açıklayacak örnekler verir. |
ÖÇ07 | Klinik uygulamalarda farmakogenetik ve farmakogenetik testleri açıklar. |
ÖÇ08 | Farmakogenetik alanındaki güncel çalışmaları tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İlaçlara verilen yanıtlarda görülen bireyler arası değişkenlikte genetik ve çevresel faktörlerin katkısının değerlendirilmesi | Konu ile ilgili kitap ve literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Farmakogenetik ve bireysel tedavi | Konu ile ilgili kitap ve literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | İlaçlara verilen yanıtta bireysel farklılık, farmakogenetik ve bireysel tedavi ile ilgili güncel çalışmalar | Literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | İlaç Biyotransformasyonunda rol alan enzimlerin polimorfizminin incelenmesi | Konu ile ilgili kitap ve literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Transportör proteinlerin farmakogenetiği | Konu ile ilgili kitap ve literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
6 | İlaç farmakokinetiğinde genetik faktörlere bağlı değişikliklerdeki güncel literatürler | Literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
7 | İlaç farmakodinamiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler-1 | Konu ile ilgili kitap ve literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | İlaç farmakodinamiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler-2 | Konu ile ilgili kitap ve literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
10 | İlaç farmakodinamiğinde genetik faktörlere bağlı değişikliklerdeki güncel literatürler | Literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | İlaç etkileşmesinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler | Konu ile ilgili kitap ve literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
12 | Kişiselleştirilmiş tedavide farmakogenetiğin önemi | Konu ile ilgili kitap ve literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Klinik uygulamalarda farmakogenetik ve farmakogenetik testler | Konu ile ilgili kitap ve literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Farmakogenetik araştırmalar | Literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Gen terapisi ve güncel çalışmalar | Literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunumlar gözden geçirilmeli | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunumlar gözden geçirilmeli | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |