BBP223 Toprak Bilimi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BBP223
Ad Toprak Bilimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İBRAHİM ORTAŞ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. İBRAHİM ORTAŞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Canlı, dinamik ve heterojen bir yapı olan toprağın, ekosistem içinde birçok rolü üstlenmiş olduğu; bitkiler için büyüme ve besleme ortamı olduğu; artık parçalayıcısı, atıkların filtre edilmesi, C, N, S vb. tüm makro-mikro elementlerin doğal döngüsünde vazgeçilmez bir materyal olduğu bilgilerinin öğrencilere verilmesi ve bitkilerin yetişmesi açısından önem taşıyan uygun toprak özelliklerinin belirlenmesi gibi bilgi ve deneyimlerin kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği

Toprak kavramı, toprağın önemi, toprakların ana materyali, bileşimi ve özellikleri (mineraller ve kayaçlar), toprak oluşturan süreçler: Fiziksel, kimyasal ve biyolojik ayrışma, tekstür, (bünye) ve bunun toprak ekolojisi ve verimliliği için önemi, kil minerallerinin yapısı ve toprak verimliliği için önemi, toprağın organik maddesinin tanımı ve sınıflandırılması ve toprak için önemi, toprak canlıları, bunların toprak özelliklerine etkisi, katyonların adsorpsiyonu ve bunu etkileyen faktörler, anyon adsorpsiyonu ve bunu etkileyen faktörler, toprak asitliği ve bunun toprak verimliliğiyle ilişkisi, toprak strüktürü, strüktür çeşitleri, toprakta strüktür oluşturan faktörler, strüktürün toprak için önemi, toprak suyu, toprak rengi ve sıcaklığı, topraklarda bitki besin elementlerinin önemi, bulunma durumu ve sınıflandırılması.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Temel Toprak Bilimi

Notlar

ilgili diğer kaynaklar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Toprağın basit bir barınma materyali olmadığı canlı, organik ve inorganik yapıları içinde bulunduran bir dinamik varlık olduğunu kavrar.
ÖÇ02 Toprakların oluşumunda ana kaya, topografya, zaman, iklim ve canlı organizmalar gibi faktörlerin rollerini ve bu faktörlerden her birinin toprağın özellikleri üzerine etkisinin ne olduğu üzerine tahmin yürütür.
ÖÇ03 Toprağın yalnızca bitkilerin büyüme, verim ve kalite özellikleri üzerine değil, güvenli gıda elde etmede ve buna bağlı olarak insan sağlığı üzerinde belirgin etkileri olduğunu değerlendirir.
ÖÇ04 Sulama, gübreleme ve toprak işleme gibi tarımsal uygulamaların toprak özelliklerine göre değiştiğini kavrar.
ÖÇ05 Ekolojik denge açısından toprağın çevre kirleticileri için bir filtre ve tamponlayıcı unsur olduğunu yorumlar.
ÖÇ06 Toprakların tarımsal özelliklerinin yitirilmesi durumunda bunları tarıma tekrar kazandırmanın ve toprak bozunmazdan önceki özelliklere aynı düzeyde sahip olunmasının olanaklı olmadığını değerlendirir.
ÖÇ07 Bitkisel üretimde, çevrenin korunmasında, ekolojide ve diğer bilim dallarında toprağın rolünü kavrar ve topraktan kaynaklı sorunlara çözüm önerileri sunabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Bahçe Bitkileri) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bahçe Bitkilerinde meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği, ıslahı ve ürün muhafazası ile ilgili problemleri tanımlama ve çözme becerisi, bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkilerinde açıkta ve örtüaltında meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği için gerekli koşulları karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretme becerisi, bireysel ve çok disiplinli takımlarda çalışma becerisi
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bahçe Bitkileri alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, Bahçe Bitkileri alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerine uygun davranma, Bahçe Bitkileri alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bahçe Bitkileri alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bahçe Bitkileri uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bahçe Bitkileri alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bahçe Bitkileri çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Toprak bilimine giriş, toprak bileşenleri ve özellikleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Toprak oluşum faktörleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Mineral kısmın ayrışma ve parçalanması, fiziksel, kimyasal ve biyolojik ayrışma Ders notları ve kaynak kitaplarÖn okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Toprak horizonları, Toprak tekstürü Ders notları ve kaynak kitaplarÖn okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Toprak tekstürünün toprak özelliklerine etkileri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Kil mineralleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Toprak organik maddesi Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav genel çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Toprak canlıları Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Toprak strüktürü, toprak asitliği Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Katyon ve anyon adsorpsiyonu Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Toprak sıcaklığı ve toprak rengi Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Toprak havası, toprak suyu Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Toprak erozyonu Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Toprakta besin maddeleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları genel çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları genel çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.06.2024 11:02