BBP313 Bahçe Bitkileri Besl. Fizyolojisi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BBP313
Ad Bahçe Bitkileri Besl. Fizyolojisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SEMİH TANGOLAR
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. SEMİH TANGOLAR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. HAYRİYE YILDIZ DAŞGAN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)


Dersin Amacı / Hedefi

Mineral besin elementlerinin bitkiler tarafından alınması, taşınması, depolanması, metabolik süreçlerde kullanılması, toprağın besin elementlerince zenginleştirilmesi, mineral elementlerin birbirleri ile antagonistik ve sinerjistik etkileşimleri konuları ile, Bahçe Bitkilerinde yüksek verimlilik ve ürün kalitesi için gübreleme programlarının yapılmasını öğretmektir.

Dersin İçeriği

Besin elementlerinin tanıtılması, alınması, bitki içerisinde floemde ve ksilemde taşınma ilkeleri, noksanlık ve fazlalık belirtilerinin gösterilmesi, bahçe bitkileri türlerinde beslenme, gübreleme ve fertigasyon programlarının yapılması.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ders Notu ve kitaplar: • Kaşka ve Serçe, 2016. Meyve ağaçlarının Beslenmesi. Editörler: A. Brooke Peterson and Robert G. Stevens. 272 s. • Çelik, S., 2011. Bağcılık (Ampeloloji). Cilt I. 3. Baskı. Avcı Ofset, Istanbul. 428 s. • Kacar, B., 1997. Gübre Bilgisi. 5. Baskı. Ankara Üniv. Ziraat Fak. Yayın No: 1490, Ders kitabı: 449.441 s. • Özbek, H., Kaya, Z. Ve Tamcı, M., 1984. Bitkinin Beslenmesi ve Metabolizmas. Ankara Üniv. Ziraat Fak. Yayınları: 162, Ders kitabı: 12. 590 s.

Notlar

• Arslan, R., 2012. Yaprak analizi için Örneklerin alınması. T.C. Gıda, Tarım Ve Hayvancılık Bakanlığı, Tarımsal Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürlüğü, Alata Bahçe Kültürleri Araştırma İstasyonu, Erdemli-Mersin.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mineral besinlerin fonksiyonlarını ve sınıflandırılmasını yapar.
ÖÇ02 İyon alım mekanizması, floem ve ksilemde taşınma ve bunun düzenlenmesini ifade eder.
ÖÇ03 Mineral besinlerin eksikliği ve toksisitelerinin tanımlar, antagonistik etkileri sıralar.
ÖÇ04 Sebze yetiştiriciliğinde fertigasyon/gübreleme programlarını tasarlar
ÖÇ05 Bahçe Bitkilerinde kullanılan gübrelerin verilme şekillerinin önemini açıklar
ÖÇ06 Farklı meyve türlerinde ve asmada gübreleme programlarını tasarlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Bahçe Bitkileri) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bahçe Bitkilerinde meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği, ıslahı ve ürün muhafazası ile ilgili problemleri tanımlama ve çözme becerisi, bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkilerinde açıkta ve örtüaltında meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği için gerekli koşulları karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretme becerisi, bireysel ve çok disiplinli takımlarda çalışma becerisi
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bahçe Bitkileri alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, Bahçe Bitkileri alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerine uygun davranma, Bahçe Bitkileri alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bahçe Bitkileri alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bahçe Bitkileri uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bahçe Bitkileri alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bahçe Bitkileri çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Mineral elementlerin tanıtılması, makro ve mikro elementlerin fonksiyonları. Bahçe bitkilerinde yanlış besleme ve bozukluklar Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Köklerden iyon alımı, aktif ve pasif taşınım, floem ve ksilemde taşınım Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Sebzelerde fizyolojik hastalıklar ve meyve ve yapraklarındaki simptomları. Bu hastalıklar için alınması gerekli önlemler.. Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
4 Bahçe bitkilerinde kullanılan gübre formları ve dozları :EC gübreleri, fertigasyon-damlama gübreleri Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
5 Sebzelerde gübrelerin verilme zamanı ve şekli Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Topraktan ve yapraktan gübre uygulamaları, fertigasyon ilkeleri Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sera sebzelerinde ve açıkta yetişen sebzelerde gübreleme programları yapılması, farklı sebzelerin besin gereksinimlerinin verilmesi Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
8 Ara Sınav Ara sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Meyve ağaçlarında ve bağlarda beslemenin esasları Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Besin maddesi noksanlık ve fazlalık belirtileri. Beslenme fizyolojisi açısından incelenen toprak özellikleri Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Meyve ağaçlarında ve bağlarda Azot ve Fosfor elementleri, fonksiyonları, bitkide ve topraktaki etkileri, noksanlık ve fazlalıkları Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Meyve ağaçlarında ve bağlarda Potasyum, Magnezyum ve Kükürt elementleri, fonksiyonları, bitkide ve topraktaki etkileri, noksanlık ve fazlalıkları Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Meyve ağaçlarında ve bağlarda Demir ve Çinko elementleri, fonksiyonları, bitkide ve topraktaki etkileri, noksanlık ve fazlalıkları Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Meyve ağaçlarında ve bağlarda Mangan, Bor, Bakır ve Molibden elementleri, fonksiyonları, bitkide ve topraktaki etkileri, noksanlık ve fazlalıkları Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Besin Elementleri ile Bitki Büyümeyi düzenleyici maddeler ilişkisi Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yıl Sonu Sınavları Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yıl Sonu Sınavları Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.06.2024 12:14