Genel Bilgi
Kod | BB587 |
Ad | Bitkilerde Abiyotik Stres Fizyolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAYRİYE YILDIZ DAŞGAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAYRİYE YILDIZ DAŞGAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bitkilerdeki en yaygın görülen abiotic stresleri tanıtmak. Abiotic strese tolerant bitki tür ve çeşitleri seçerken kullanıalcak fizyolojik ve morfolojik parametreleri öğretmek
Dersin İçeriği
Abiyotik stres çeşitleri ve bunların bitkiler üzerindeki fizyolojik ve tarımsal etkilerini, bitkilerin strese karşı geliştirdikleri adaptasyon mekanizmaları, strese tolerant genotip seçerken incelenecek parametreler
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Bitki Fizyolojisi, Taiz and Zeiger, Çeviri: İsmail Turkan, Palme Yayıncılık 2. Abiotic Stresses; Plant Resistance Through Breeding and Moleculer Approach
Notlar
Oxidative Stress in Plants, Dirk Inze and Marc Van Montagu, Taylor Francis
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitkilerde abiyotik stres çeşitlerini tanır ve bilir |
ÖÇ02 | Kuraklık stresinin bitkiler üzerindeki fizyolojik ve tarımsal etkilerini bilir ve ayrım yapar |
ÖÇ03 | Tuzluluk stresinin bitkiler üzerindeki fizyolojik ve tarımsal etkilerini bilir ve ayrım yapar |
ÖÇ04 | Düşük sıcaklık stresinin bitkiler üzerindeki fizyolojik ve tarımsal etkilerini bilir ve ayrım yapar |
ÖÇ05 | Yüksek sıcaklık stresinin bitkiler üzerindeki fizyolojik ve tarımsal etkilerini bilir ve ayrım yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirebilir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturur | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirir, araştırma sürecini tasarlayabilir, sorumluluk alarak çözüm üretebilir ve elde edilen sonuçları değerlendirebilir ve savunur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapar | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanabilir ve kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilir, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetler ve yorumlar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir, açıklayabilir, başkalarına aktarır, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceler | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Stresin tanımı ve çeşitleri | Dersle ilgili makale ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bitkilerde karşılaşılan önemli abiyotic stresler; kuraklık tuzluluk, yüksek sıcaklık, düşük sıcaklık ve donma, radyasyon stresi vb | Dersle ilgili makale ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kuraklık stresinin bitkiler üzerindeki fizyolojik ve abiyotik etkileri | Dersle ilgili makale ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bitkilerin kuraklık stresi adaptasyon mekanizmaları | Dersle ilgili makale ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kuraklık stresine tolerant/dayanıklı bitki tür ve çeşitlerinin seçilmesinde kullanılabilecek parametreler | Dersle ilgili makale ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Tuz stresinin bitkiler üzerindeki fizyolojik ve abiyotik etkileri | Dersle ilgili makale ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Bitkilerin tuz stresinin adaptasyon mekanizmaları | Dersle ilgili makale ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Dönem boyunca incelenen konuların sınav için çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Tuz stresine tolerant/dayanıklı bitki tür ve çeşitlerinin seçilmesinde kullanılabilecek parametreler | Dersle ilgili makale ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yüksek sıcaklık stresinin bitkiler üzerindeki fizyolojik ve abiyotik etkileri | Dersle ilgili makale ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Bitkilerin yüksek sıcaklık stresinin adaptasyon mekanizmaları | Dersle ilgili makale ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yüksek sıcaklık stresine tolerant/dayanıklı bitki tür ve çeşitlerinin seçilmesinde kullanılabilecek parametreler | Dersle ilgili makale ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Düşük sıcaklık ve donma stresinin bitkiler üzerindeki fizyolojik ve abiyotik etkileri | Dersle ilgili makale ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bitkilerin düşük sıcaklık ve donma streslerinin adaptasyon mekanizmaları | Dersle ilgili makale ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Düşük sıcaklık ve donma streslerine tolerant/dayanıklı bitki tür ve çeşitlerinin seçilmesinde kullanılabilecek parametreler | Dersle ilgili makale ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyunca incelenen konuların sınav için çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |