Genel Bilgi
Kod | BB506 |
Ad | Asma Islahı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEMİH TANGOLAR |
Dersin Amacı / Hedefi
Asma genetik kaynaklarını, asma ıslah amaçlarını ve yöntemleri ile asma ıslahı konusundaki son çalışmaları öğretmektir.
Dersin İçeriği
Asmada genetik kaynaklar, asma ıslahının tarihçesi, bağcılıkta ıslah amaçları, klon seleksiyonu, melezleme ıslahı, tür içi melezlemeler, türler arası melezlemeler, türler arası melezlemelerin amaçları, poliploidi ıslahı, mutasyon ıslahı, Ülkemizde ve diğer Ülkelerde son yıllarda yapılmış klon seleksiyonu, melezleme ıslahı, poliploidi ıslahı ve mutasyon ıslahı çalışmaları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notu . Yazgan, A., 1981. Bahçe Bitkileri ıslahının genel esasları. Ç.Ü. Ziraat Fak. Ders Notu Yayınları No: 141. 248 s.
Notlar
. Özbek, S., 1955. Bağ-Bahçe Bitkilerinin Islahı. Ankara Üniv. Ziraat Fak. Yay.: 62, Yardımcı Ders Kitabı: 27, 231 s.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Asma gen kaynaklarının ıslah amaçlı nasıl kullanılabileceği konularında bilgi kazanılır. |
ÖÇ02 | Bu derste, Asma ıslahının amaçları ve kullanılan yöntemleri öğrenir. |
ÖÇ03 | Yeni çeşit ve anaç elde edilmesine ilişkin izlenmesi gereken süreci öğrenir. |
ÖÇ04 | Yeni çeşit ve anaçların eldesi için yeterli düzeyde ıslah bilgisi edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirebilir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturur | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirir, araştırma sürecini tasarlayabilir, sorumluluk alarak çözüm üretebilir ve elde edilen sonuçları değerlendirebilir ve savunur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapar | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanabilir ve kendini sürekli yeniler | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilir | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilir, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetler ve yorumlar | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir, açıklayabilir, başkalarına aktarır, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceler | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Asmada genetik kaynaklar | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Asma ıslahının tarihçesi | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Asma ıslahının amaçları | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Asmada genetik farklılıklar | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Üzüm kalite özelliklerinde kalıtım | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Asmada çekirdeksizlik kalıtımı | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Asma ıslah yöntemleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Klon seleksiyonu | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Asmada çiçek gelişimi | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Asmada tozlanma, döllenme, tane oluşumu | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Melezleme ıslahı | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Poliploidi ıslahı | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Mutasyon ıslahı | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Ülkemizde yapılan klon seleksiyonu, melezleme ıslahı, poliploidi ıslahı ve mutasyon ıslahı çalışmaları | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |