Genel Bilgi
Kod | BB0066 |
Ad | Turunçgillerde Mutasyon ve Seleksiyon Islahı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BERKEN ÇİMEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Turunçgil meyve türlerinde mutasyon ıslahı ve seleksiyon ıslahı yöntemlerinin hangi durumlarda ve nasıl yapıldığını öğretmeyi amaçlar
Dersin İçeriği
Mutasyonu ıslahının tanımı ve turunçgil ıslahında kullanım alanları, fiziksel ve kimyasal mutagenlerin tanımı ve kullanım teknikleri, mutant popülasyonların oluşturulması, seleksiyon kriterler ve amaca uygun kriterlerin seçimi, turunçgil seleksiyon deskriptörleri, seleksiyonda incelenen değişkenlerin sınıflandırılması ve paket programlarda genotiplere ait değişkenlerin incelenmesi ve değerlendirilmesi
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Konuyla ilgili ders notu, kitap, araştırma makalesi, süreli yayınlar
Notlar
Bilimsel arama motorlarından elde edilen internet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Turunçgillerde seleksiyon kriterleri ve amaca uygun kriterlerin seçimi hakkında bilgi kazanır |
ÖÇ02 | Mutasyon ve seleksiyon ıslahı teknikleri ve turunçgil ıslahında kullanım alanlarında bilgi kazanır. |
ÖÇ03 | Turunçgil seleksiyon deskriptörleri ve seleksiyonda incelenen değişkenlerin sınıflandırılması hakkında tecrübe kazanır. |
ÖÇ04 | Turunçgil seleksiyon deskriptörleri hakkında tecrübe kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirebilir | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturur | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirir, araştırma sürecini tasarlayabilir, sorumluluk alarak çözüm üretebilir ve elde edilen sonuçları değerlendirebilir ve savunur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapar | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanabilir ve kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilir | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilir, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetler ve yorumlar | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir, açıklayabilir, başkalarına aktarır, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriği ve turunçgillerde ıslah çalışmalarının önemi | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Soru-Cevap |
2 | Bitkilerde mutasyon ve mutasyonu ıslahının tanımı | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
3 | Fiziksel ve kimyasal mutagenlerin tanımı | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
4 | Fiziksel ve kimyasal mutagenlerin kullanım alanları ve yöntemleri | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
5 | Turunçgillerde mutant popülasyonların oluşturulması | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
6 | Turunçgillerde seleksiyon kriterleri | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
7 | Islah hedefine uygun seleksiyon kriterlerinin seçimi | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
8 | Arasınav | İlgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Seleksiyonda incelenen değişkenlerin tanımı | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma |
10 | Seleksiyonda incelenen değişkenlerin sınıflandırılması | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma |
11 | Turunçgillerde mutasyon programı dizaynı | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
12 | Turunçgillerde mutasyon programı örneği | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
13 | Turunçgillerde seleksiyon ıslahı programı örneği | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
14 | Turunçgil seleksiyon deskriptörleri | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
15 | Paket programlarda genotiplere ait değişkenlerin incelenmesi ve değerlendirilmesi | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma |
16 | Yılsonu sınavı | İlgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yılsonu sınavı | İlgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |