Genel Bilgi
Kod | BB030 |
Ad | Bahçe Bitkileri Islahında Kullanılan Moleküler Teknikler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YILDIZ KAÇAR |
Dersin Amacı / Hedefi
DNA, RNA ve PCR hakkında bilgi verilmesi, başlıca moleküler markörlerin tipleri, avantajları/dezavantajları ve bahçe bitkileri ıslahında kullanım alanları
Dersin İçeriği
DNA, RNA ve PCR hakkında bilgi verilmesi, çözelti hazırlama, moleküler markörlerin tipleri (RAPD, SSR, ISSR vb.), moleküler markırların avantajları/dezavantajları ve bitki ıslahında kullanım alanları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders içeriği kapsamında hazırlanan notlar ve sunular.
Notlar
Molecular Techniques in Crop Improvement Editors: S. Mohan Jain, D. S. Brar, B. S. Ahloowalia
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | DNA-RNA yapısı, Bitkilerde DNA-RNA izolasyonu konuları bilir |
ÖÇ02 | PCR teknolojileri ve Elektroforez sistemleri hakkında bilgi sahibi olur ve uygulamalarını gerçekleştirebilir |
ÖÇ03 | Moleküler markır teknolojisini kavrar ve bitkilerde kullanım olanaklarını yorumlayabilir. |
ÖÇ04 | Bitki moleküler biyolojisinde kullanılan teknikleri öğrenir. |
ÖÇ05 | Bahçe bitkileri ve moleküler biyoloji ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
ÖÇ06 | Bahçe bitkileri ve moleküler markırlar ile ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme |
ÖÇ07 | Bahçe bitkileri moleküler ıslahında etik ve biyogüvenlik kavramlarını anlayabilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirebilir | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturur | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirir, araştırma sürecini tasarlayabilir, sorumluluk alarak çözüm üretebilir ve elde edilen sonuçları değerlendirebilir ve savunur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapar | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanabilir ve kendini sürekli yeniler | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilir | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilir, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetler ve yorumlar | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir, açıklayabilir, başkalarına aktarır, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceler | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | DNA, RNA teorik anlatım, Bitkilerde DNA izolasyonu | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Moleküler genetik laboratuvarının tanıtılması, Laboratuvar Uygulaması | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
3 | Polimeraz Zincir Reaksiyonları, Elektroforez Sistemleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Laboratuvar Uygulaması: PCR optimizasyonu -PCR reaksiyonlarının hazırlığı ve döngü koşullarının belirlenmesi | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
5 | Biyokimyasal markırlar ve bitki ıslahında kullanımı, Hibridizasyona dayalı marker sistemleri ve ıslahta kullanımı (RFLP) | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Laboratuvar Uygulaması: Agaroz and Poliakrilamid jel hazırlanması | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
7 | Moleküler Markırlar (RAPD, ISSR, SRAP) | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Laboratuvar Uygulaması: RAPD, ISSR ve SRAP | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
10 | Moleküler Markırlar (SSR, AFLP, SSCP) | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Laboratuvar Uygulaması: SSR, AFLP ve SSCP | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
12 | Bitkilerde Genetik Haritalama ve MAS | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Laboratuvar Uygulaması: Genetik Haritaların Oluşturulması | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
14 | Bitkilerde Gen İfadesinin Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemler -cDNA AFLP, Mikroarray, RNA seq, Real Time PCR | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Laboratuvar Uygulaması: Real Time PCR | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |