BB0071 Bahçe Bitkilerinde Genetik Çeşitliliğinin Analiz Teknikleri ve Değerlendirilmesi

6 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BB0071
Ad Bahçe Bitkilerinde Genetik Çeşitliliğinin Analiz Teknikleri ve Değerlendirilmesi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BERKEN ÇİMEN


Dersin Amacı / Hedefi

Bahçe bitkilerinde genetik çeşitlilik ve mevcut genetik çeşitliliği değerlendirme ve analiz teknikleri konusunda bilgi vermek

Dersin İçeriği

Bahçe bitkileri gen kaynaklarının dünyada ve ülkemizde dağılımı, genetik çeşitliliğin önemi ve ıslahta kullanımı, genetik çeşitliliğin karakterizasyonu ve tanımlanması, genetik çeşitliliğin saptanmasında kullanılan agro-morfolojik karakterler, temel bileşenler ve kümeleme gibi çoklu değişken analizleri ve bu analizlerin paket programlarda örneklemeler yoluyla değerlendirilmesi

Dersin Ön Koşulu

Yoktur

Kaynaklar

Konuyla ilgili ders notu, kitap, araştırma makalesi, süreli yayınlar

Notlar

Bilimsel arama motorlarından elde edilen internet kaynakları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Popülasyonu oluşturan bireylerin değişkenlerini tanımlar.
ÖÇ02 Farklı popülasyon ve alt kümeler için tabülasyon metodunu kavrar.
ÖÇ03 Korelasyon ve varyans analiz tablolarını yorumlar, regresyon denklemlerini oluşturma ve değerlendirmede bilgi kazanır.
ÖÇ04 Çoklu-değişken analizlerini yorumlama, oluşturma ve değerlendirme konularında tecrübe kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bahçe bitkileriyle ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir; özgün bir konuyu araştırabilir, kavrar tasarlar ve uygulayabilir
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlayabilme veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir, problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaratıcı ve eleştirel düşünebilme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası platformlarda, yerli ve yabancı uzman kişiler ile alanıyla ilgili konuların tartışılmasında özgün görüşler ortaya koyar, bu görüşleri savunabilir; sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştiril bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir; alanında yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanında özel konularda uzmanlaşır 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma, bunu sürdürebilme, karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Genel kavramlar ve ders içeriği İlgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Bahçe bitkileri gen kaynaklarının dünyada ve ülkemizde dağılımı İlgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma
3 Genetik çeşitliliğin önemi İlgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Tartışma
4 Genetik çeşitliliğin ıslahta kullanımı İlgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Tartışma
5 Genetik çeşitliliğin karakterizasyonu ve tanımlanması İlgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Tartışma
6 Genetik çeşitliliğin saptanmasında kullanılan agro-morfolojik karakterler ilgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma
7 Popülasyonlarda tanımlayıcı istatistik İlgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Tartışma
8 Ara sınav ödevi İlgili kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Temel bileşenler analizi İlgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Gösterip Yaptırma
10 Temel koordinatlar analizi İlgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Gösterip Yaptırma
11 Popülasyon dağlım grafiklerinin oluşturulması İlgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Gösterip Yaptırma
12 Varyabilite sunumları için üç boyutlu grafiklerin yorumlanması İlgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Tartışma
13 Dendogramların yorumlanması ve oluşturulması İlgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Gösterip Yaptırma
14 Korelasyon tablolarının oluşturulması ve yorumlanması İlgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Gösterip Yaptırma
15 Regresyon grafik ve denklemlerinin oluşturulması ve yorumlanması İlgili kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Gösterip Yaptırma
16 Yılsonu sınavı İlgili kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Sözlü Sınav
17 Yılsonu sınavı İlgili kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 02:53