Genel Bilgi
Kod | BB081 |
Ad | Bahçe Bitkilerinde Uygulamalı Sitolojik ve Histolojik Teknikler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ŞENAY KARABIYIK |
Dersin Amacı / Hedefi
Sitoloji ve histolojinin tanımı ve kullanım alanlarının, bitki hücresi ve anatomik yapısının, mikroskop çeşitleri ve kullanımının öğretilmesi ile örneğin hangi mikroskopta inceleneceğinin ve örneklerin incelemeye hazırlanmasının öğretilmesini amaçlar
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında sitoloji ve histolojinin tanımı yapılacak, bitki hücresi ve bitki anatomisi detaylandırılacaktır. Öğrencilere derste bitki hücresi ve anatomisini inceleyebileceği şekilde sitolojik ve histolojik teknikler konusunda bilgi verilerek tekniklerin uygulamalı olarak gösterilmesi ve temel mikroskop kullanımının öğretilmesi sağlanacaktır. Ayrıca, her öğrencinin sitolojiik ve histolojik teknikleri kendi örnekleri üzerinde denemesi ve incelemesi de sağlanacaktır. Dersin sonunda öğrenci sitolojik ve histolojik teknikleri nerede kullanabileceğini anlayacak ve tek başına sitolojik ve histolojik çalışmalar yapabilir düzeye gelecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Dersin koordinatörü tarafından hazırlanan ders notu kullanılacaktır.
Notlar
Bitki Yapısı ve Gelişimine Gİriş Sitoloji Bitki Preparasyon Teknikleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitki anatomisi hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Stereo, ışık ve floresan mikroskoplarını kullanır |
ÖÇ03 | Örnekleri mikroskop kullanımına göre hazırlar |
ÖÇ04 | Sitolojik teknikleri yapar |
ÖÇ05 | Histolojik teknikleri yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirebilir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturur | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirir, araştırma sürecini tasarlayabilir, sorumluluk alarak çözüm üretebilir ve elde edilen sonuçları değerlendirebilir ve savunur | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapar | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanabilir ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilir | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilir, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetler ve yorumlar | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir, açıklayabilir, başkalarına aktarır, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sitoloji ve histoloji laboratuvarının tanımı, sitoloji ve histolojinin kullanım alanları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bitki hücresinin temel organelleri 1 (organik ve inorganik maddeler, hücre organelleri) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bitki hücresinin temel organelleri 2 (nukleus ve hücre bölünmesi) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bitki anatomisi – vejetatif organlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Bitki anatomisi – generatif organlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Mikroskopların tanıtımı ve temel mikroskop tekniği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Örneklerin mikroskopta incelenmeye hazırlanması ve örneklerin fiksasyonu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Ara sınava kadar işlenmiş konuları çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Sitolojik ve histolojik teknikler ve sitolojik boyama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
10 | Çiçek tozu analizleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Kromozom sayımı ve stoma analizleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 | Ezme preparat yöntemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Kesit alma yönteminde örneklerin hazırlığı-sert ve yumuşak dokular | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | Kesit alma yönteminde mikrotom kullanımı, boyama yöntemi ve inceleme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
15 | Elektron mikroskobu için örnek hazırlığı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonuna kadar işlenmiş konuları çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonuna kadar işlenmiş konuları çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,24 | ||
AKTS | 6 AKTS |